کلومیفن سیترات بیان CD98 آندومتر را در موش های فاقد و دارای تخمدان کاهش می دهد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

کلومیفن سیترات (CC) یکی از داروهایی است که به طور گسترده به عنوان محرک تخمک گذاری استفاده می شود، اما اثرات جانبی آن بر آندومتر باعث کاهش میزان بارداری می شود. میزان بیان CD98 در سلول های آندومتر نیز در روند لانه گزینی مهم است.

هدف

هدف از انجام مطالعه، ارزیابی سطوح بیان ایمونوهیستوشیمی CD98 آندومتر پس از تزریق CC با و بدون هورمون گونادوتروپین جفتی (HCG) در موش های دارا و فاقد تخمدان.

موارد و روش ها

72 موش صحرایی نر نژاد ویستار (سن 12-14 هفته) به صورت تصادفی به دو گروه (36 تایی) تقسیم شدند: (الف) اوارکتومی و (ب) غیر اوارکتومی شده. هر گروه به شش زیرگروه تقسیم شدند: (1) mg/kg 10CC ، (2) mg/kg 20CC ، (3) HCG، (4) mg/kg 10CC با HCG، (5) mg/kg 20CC با HCG و (6) کنترل. زیرگروه های آزمایشی به تنهایی یا به صورت ترکیبی یک دوز CC (روزانه، پنج روز) و HCG (پس از آخرین تزریق CC) دریافت کردند. رنگ آمیزی ایمونوهیستوشیمی جهت بررسی سطح بیان CD98 بر روی بافت های آندومتر حاوی پارافین انجام شد.

نتایج

میزان بیان CD98 آندومتر در زیرگروه های دارای تخمدان به طور معنی داری (001/0<p) در مقایسه با زیرگروه های اوارکتومی شده با شرایط مشابه بالاتر بود. همچنین در مقایسه با گروه شاهد کاهش معنی داری در بیان CD98 وابسته به دوز کلومیفن سیترات (001/0>p) در زیرگروه های اوارکتومی شده دیده شد. علاوه بر این، تزریق HCG پس از درمان با CC باعث بهبود نسبی در بیان CD98 گردید.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج بدست آمده، CC در بیان CD98 آندومتر اختلال ایجاد می کند و این اختلال با حذف تخمدان تشدید می شود. همچنین، تزریق HCG پس از درمان با CC می تواند کمی بیان CD98 را بهبود بخشد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
385 تا 394
لینک کوتاه:
magiran.com/p2007761 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!