بررسی جهش های ژن ERG11 در سویه های کاندیدا آلبیکنس مقاوم به فلوکونازول جدا شده از افراد مبتلا به ولوواژینیت در غرب مازندران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
کاندیدا آلبیکنس نوعی پاتوژن قارچی فرصت طلب در انسان است که باعث ولوواژنیت کاندیدیایی می شود. مقاومت به آزول مشکلی جهانی در درمان کاندیدیازیس است. مقاومت به آزول می تواند از طریق مکانیسم های متفاوتی نظیر جهش در ژن ERG11 رخ دهد. هدف از این مطالعه، ارزیابی جهش های ژن ERG11 در جدایه های کاندیدا آلبیکنس مقاوم به فلوکونازول به دست آمده از افراد مبتلا به ولوواژینیت در غرب مازندران بود.
مواد و روش کار
در این مطالعه نمونه های کلینیکی از مخاط واژینال 120 فرد جداسازی شد. جدایه های کاندیدا آلبیکنس با استفاده از روش های استاندارد همچون لوله زایا و کشت در محیط کروم آگار شناسایی شدند. تست حساسیت به فلوکونازول در جدایه ها به روش های دیسک دیفیوژن و MIC ارزیابی شد. بعد از استخراج DNA، جهش های ژن ERG11 در جدایه های کلینیکی به روش PCR-توالی یابی تعیین شد.
یافته ها
از 45 جدایه کاندیدا آلبیکنس، 40 جدایه به فلوکونازول مقاوم بودند. MIC فلوکونازول در جدایه ها بین 2 تا 64 میکروگرم بر میلی لیتر تعیین شد. همچنین تحلیل تعیین توالی نشان داد 7 جدایه مقاوم به فلوکونازول سه جهش بدمعنی (D116E، K128T، A114S) در ژن ERG11 داشتند.
نتیجه گیری
به نظر می رسد فرکانس بالای مقاومت به فلوکونازول در این مطالعه نتیجه عوامل مختلفی از جمله وقوع جهش در ژن ERG11 در جدایه های کاندیدا آلبیکنس باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
14 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p2008079 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!