تعیین تفاوت تغییرات در طول تکامل برای پروتئین های باکتریایی RecA در مقایسه با ژن 16SrRNA با استفاده از درخت 16S-تاکسونومی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف
میزان تغییرات در ژن های مختلف یک گونه باکتریایی طی تکامل متفاوت است. از این رو بسیاری از محققان برای مطالعه سیستماتیک باکتریایی، درخت فیلوژنتیک یک ژن خاص را با درخت استاندارد یک ژن rRNA مقایسه می کنند. با توجه به اهمیت ژن 16SrRNA و روند تکاملی خانواده پروتئینی RecA، در این مطالعه تنوع تغییرات را در فایلوم های منتخب خانواده پروتئینی RecA باکتریایی در مقایسه با ژن های 16SrRNA بررسی کردیم.
مواد و روش کار
به این منظور توالی های باکتریایی خانواده پروتئینی RecA از پایگاه داده UniProt استخراج و با استفاده از نرم افزار Cd-hit دسته بندی شدند. از هر کلاستر یک جنس و گونه انتخاب شد و توالی کامل ژن 16SrRNA را برای جنس و گونه های منتخب به دست آوردیم. بعد از تعیین شاخص، بر اساس محاسبه میانگین امتیاز همترازسازی (AAS) برای فایلوم ‏های ژن 16SrRNA ، درخت 16S- تاکسونومی شکل گرفت. در ادامه، محاسبه AAS برای فایلوم های RecA نیز صورت گرفت.
یافته ها
با مقایسه مقدار AAS بین فایلوم های یکسان ژن 16SrRNA و پروتئین RecA، مشاهده کردیم که فایلوم Actinobacteria در ژن16SrRNA نزدیک ترین فایلوم به سرگروه است، ولی همین فایلوم در پروتئین RecA بیشترین فاصله را با سرگروه دارد. جایگاه تکاملی فایلوم cyanobacteria در ژن 16SrRNA و پروتئین RecA نسبت به سرگروه درخت  16S- تاکسونومی تغییری نکرده است.
نتیجه گیری
درخت 16S-تاکسونومی برای اولین بار در این پژوهش ارائه شده است و با الگوریتم های شناخته شده تفاوت دارد. به دست آوردن اطلاعات گونه هایی که کمترین و بشترین میزان تغییرات تکاملی را دارند، می تواند یک روش پیش بینی باشد که چرا باکتری ها در زمان طولانی در برابر بعضی داروها مقاوم می شوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
32 تا 43
لینک کوتاه:
magiran.com/p2008081 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!