بررسی قابلیت باکتری های Lactobacillus Delbrueckii و Bifidobacterium Animalis در جذب آفلاتوکسین M1 از شیر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
توکسین زدایی میکروبی یکی از روش های حذف آفلاتوکسین ها از جمله آفلاتوکسین M1 محسوب می شود. گزارش ها نشان می دهد برخی از سویه های خانواده اسید لاکتیک از طریق جذب سطحی آفلاتوکسین ها به دیواره سلولی خود، می توانند در حذف آنها و به عنوان یک نوع کشت آغازگر موثر باشند. در این تحقیق، توانایی باکتری های B. animalis و L. delbrueckii در میزان جذب آفلاتوکسین M1 از شیر بررسی شد.
مواد و روش کار
بدین منظور، حدود 108 و 109سلول باکتری بر میلی لیتر از باکتری های B. animalis زیرگونه لاکتیس و L. delbrueckii زیرگونه بلگاریکوس به شیر بدون چربی فاقد آفلاتوکسین M1 تلقیح شد. سپس نمونه ها با غلظت های 25/0، 5/0 و 75/0 نانوگرم بر میلی لیتر آفلاتوکسین M1 آلوده شدند. غلظت آفلاتوکسین باقی مانده در سوپرناتانت نمونه های شیر در زمان های 5/0، 1، 2 و 24 ساعت و دماهای 4 و 37 درجه سلسیوس توسط روش الایزای رقابتی تعیین و نتایج توسط HPLC تایید شد.
یافته ها
نتایج نشان داد بیشترین میزان حذف آفلاتوکسین M1 به ترتیب مربوط به B. animalis (2/5 ±60 درصد) با غلظت 108 سلول باکتری بر میلی لیتر و L. delbrueckii (2/5 ±58 درصد) با غلظت 109 سلول باکتری بر میلی لیتر و غلظت 5/0 نانوگرم بر میلی لیتر سم در دمای 37 درجه سلسیوس به مدت 30 دقیقه بود. با مقایسه غلظت هر دو باکتری نیز چنین به نظر رسید که غلظت باکتری B. animalis در دمای 37 درجه سلسیوس و غلظت باکتری  L. delbrueckii در دمای 4 درجه سلسیوس موثرتر عمل کرده اند. همچنین، نتایج حاکی از این است که قابلیت باکتری ها در کاهش میزان سم طی نیم ساعت در نمونه های شیر با مقادیر 75/0 نانوگرم در میلی لیتر سم در دمای 4 درجه سلسیوس و مقادیر 5/0 نانوگرم در میلی لیتر سم در دمای 37 درجه سلسیوس بیشتر است؛ اما با گذشت زمان، شیر آلوده به غلظت 75/0 نانوگرم در میلی لیتر سم نسبت به 5/0 نانوگرم در میلی لیتر، مقدار حذف آفلاتوکسین بیشتری را نشان داد.
نتیجه گیری
B. animalis و L. delbrueckii می توانند به عنوان دو پروبیوتیک سودمند در کاهش اثرات مخرب آفلاتوکسین M1 عمل کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
44 تا 55
لینک کوتاه:
magiran.com/p2008082 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!