اشتراک گذاری داده های پژوهشی: یک مطالعه علم سنجی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
اشتراک گذاری داده های پژوهشی یکی از عوامل اصلی پیشبرد علم و توسعه پژوهش می باشد و فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی و جنبش دسترسی آزاد نقش مهمی در توسعه این حوزه داشته اند. هدف پژوهش حاضر مطالعه علم سنجی مقالات حوزه اشتراک گذاری داده های پژوهشی در پایگاه و ب آو ساینس (WOS) طی بازه زمانی 1970 لغایت 15 می 2016 میلادی است. روش شناسی: پژوهش حاضر با رویکرد کمی و با استفاده از فنون و نرم افزارهای علم سنجی به بررسی و تحلیل مقالات این حوزه پرداخته است.    
یافته ها
نتایج نشان داد که طی سال های اخیر مقالات اشتراک گذاری داده ها از رشد سریعی برخوردار بوده است. رشد تولیدات نشان می دهد که گروه های موضوعی حوزه پزشکی، علوم زیستی و علم اطلاعات و دانش شناسی رشد قابل توجهی در این حوزه داشته اند. کشور آمریکا بیش از 50 درصد تولیدات این حوزه را تولید کرده است. حدود 27 هزار نویسنده، 6742 سازمان، 3500 نشریه و 142 کشور مقالات این حوزه را منتشر کرده اند. مقالات این حوزه در 231 گروه موضوعی پایگاه وب آو ساینس نمایه شده است که 20 گروه موضوعی برتر بیش از 90 درصد تولیدات این حوزه را منتشر کرده اند.
نتیجه گیری
به نظر می رسد به دلیل ماهیت و مزایای اشتراک گذاری داده های پژوهشی در تولید علم و توجه جوامع علمی به این پدیده، در آینده ای نزدیک شاهد تمایل بیشتر پژوهشگران و جوامع علمی به اشتراک گذاری داده های پژوهشی در جهان و توجه بیشتر به الزامات فنی، فرهنگی و ساختاری مورد نیاز توسط ذی نفعان این حوزه باشیم.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 16
لینک کوتاه:
magiran.com/p2008560 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!