پیش بینی متغیرهای اقلیمی دوره های آتی با کاربرد مدل HadCM3 و سناریوهای اقلیمی، مطالعه موردی: ایستگاه های سینوپتیک منتخب حوضه حبله رود

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
تاثیرات تغییر اقلیم بر دما و به ویژه بارش سراسر جهان به دلیل پیچیدگی و تغییرات مکانی آن ها به خوبی شناخته نشده است. در این تحقیق، اقدام به بررسی اثر پدیده تغییر اقلیم بر تغییرات برخی از متغیرهای اقلیمی (دما و بارش)، در حوضه حبله رود با توجه به حساسیت اکولوژیکی و موقعیت خاص این منطقه در دوره های آتی شد است. برای این کار، داده های مدلHadCM3  با به کارگیری مدلLARS-WG  طبق سناریوهای A2، B2 و A1B ریزمقیاس شده و تغییرات فصلی بارش، کمینه و بیشینه دمای ایستگاه های سینوپتیک فیروزکوه و گرمسار در دو دوره 2030-2011 و 2065-2046 مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بارش حوضه به طور متوسط در آینده نزدیک بین 0.23 تا 4.80 میلی متر افزایش و در آینده میانه 0.08 تا 0.15 میلی متر کاهش خواهد یافت. کمینه دما برای آینده نزدیک بین 0.50 تا 0.67 درجه سانتی گراد و در آینده میانه بین 1.54 تا 1.97 درجه سانتی گراد افزایش خواهد یافت. بیشینه دمای حوضه حبله رود برای آینده نزدیک بین 0.43 تا 600. درجه سانتی گراد و برای آینده میانه بین 1.47 تا 1.89 درجه سانتی گراد افزایش خواهد یافت و در نهایت می توان گفت که شرایط اقلیمی حوضه حبله رود در دوره های آتی، تفاوت محسوسی با شرایط فعلی خواهد داشت. بنابراین، با توجه به این موضوع و نیز آگاهی از اثرات منفی مستقیم و غیر مستقیم تغییر اقلیم بر بخش های مختلف حوضه (کشاورزی، منابع آبی، محیط زیست، منابع طبیعی، بهداشت، صنعت و اقتصاد)، برنامه ریزی های بلندمدت و استراتژیک برای مدیریت شرایط جدید، امری ضروری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
771 تا 783
لینک کوتاه:
magiran.com/p2011597 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!