طراحی برنامه مدیریت اضطرار از دیدگاه سامانه فرماندهی سانحه (ICS) مطالعه موردی وقوع زمین لرزه در ناحیه 8 منطقه 4 تهران (محله حکیمیه)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (ترویجی)
چکیده:
تهران به دلیل قرار گرفتن روی گسل، یکی از شهرهای بحران خیز محسوب و مدیریت بحران در آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. پژوهش طراحی یک برنامه مدیریت اضطرار در قالب طراحی سامانه فرماندهی سانحه (ICS) برای ستاد مدیریت بحران در زمان خطر زمین لرزه و مطالعه موردی آن در شهرداری ناحیه 8 منطقه 4 تهران است. اهداف تحقیق کاهش تلفات و خسارت در زمان بروز سوانح طبیعی در کلان شهر تهران ، طراحی برنامه مدیریت اضطرار در سانحه زمین لرزه و اهداف کاربردی آن هم کاهش خطرها و آسیب پذیری، آمادگی، مقابله و بازتوانی بوده و ضرورت آن فقدان برنامه عملیاتی مدیریت اضطرار در قالب طراحی سامانه فرماندهی سانحه (ICS) در محدوده آن ناحیه و ناشناخته ماندن ابعاد برنامه ریزی بحران در شکل عملیاتی است. جامعه آماری شامل 30 نفر از کارشناسان شهرداری بوده و از روش تمام شماری در قالب شیوه های میدانی و کتابخانه ای استفاده و متغیر مستقل پژوهش، طرح برنامه مدیریت اضطرار و متغیر وابسته آن، کاهش اثر سوانح تعیین و با استفاده از تجربه های ستاد مدیریت بحران شهرداری منطقه 4 و ناحیه 8 در نهایت نتیجه به صورت نموداری تهیه و شهردار ناحیه به عنوان فرمانده ستاد مدیریت بحران و مشخص کردن چهار بخش زیر مجموعه با شرح وظایف آنان مشخص که می توان به صورت شیوه نامه ای مناسب برای مدیریت بحران محله در شرایط اضطرار استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 88
لینک کوتاه:
magiran.com/p2012190 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!