تاثیر پیش تیمار بذر با سالیسیلیک اسید و جاسمونیک اسید بر ظهور و رشد اولیه گیاهچه های کدو تخم کاغذی (Cucurbita pepo L.) در شرایط تنش خشکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
به منظور ارزیابی اثر پیش تیمار بذرهای کدو تخم کاغذی با سالیسیلیک اسید و جاسمونیک اسید بر ظهور و رشد اولیه گیاهچه در شرایط تنش خشکی، آزمایش گلدانی به صورت فاکتوریل بر پایه طرح بلوک های کامل تصادفی با چهار تکرار در گلخانه دانشکده کشاورزی دانشگاه ملایر انجام شد. در این پژوهش، علاوه بر ظهور و رشد اولیه گیاهچه کدو تخم کاغذی، پراکسیداسیون لیپیدها و فعالیت برخی آنزیم های آنتی اکسیدان گیاهچه نیز اندازه گیری شد. تیمارهای آزمایش شامل سه سطح پیش تیمار بذر با سالیسیلیک اسید (غلظت های 0، 100 و 200 پی پی ام)، سه سطح پیش تیمار بذر با جاسمونیک اسید (غلظت های 0، 50 و 100 پی پی ام) و سه سطح تنش خشکی که شامل 100 (شاهد)، 60 (خشکی ملایم) و 30 (خشکی شدید) درصد رطوبت ظرفیت زراعی بودند. بر اساس نتایج حاصل، درصد و سرعت ظهور گیاهچه به ترتیب با حدود 10 و 54 درصد کاهش و  همچنین طول و وزن خشک و شاخص طولی قدرت گیاهچه به ترتیب با حدود 11 ، 9 و 25 درصد کاهش در شرایط تنش خشکی شدید، کم ترین مقدار را به خود اختصاص دادند. همچنین در همین سطح تنش، افزایش قابل توجهی در تجمع مالون دی آلدهید (84 درصد)، پراکسیدهیدروژن (71 درصد)، پرولین (13 درصد) و فعالیت آنزیم های کاتالاز (39 درصد) و پراکسیداز (57 درصد) برگ گیاهچه ها نسبت به شاهد مشاهده گردید. از سوی دیگر، پیش تیمار بذر با سطوح مختلف سالیسیلیک اسید و جاسمونیک اسید به طور معنی داری باعث کاهش اثرات سوء ناشی از تنش خشکی بر همه صفات مورد بررسی به جز درصد ظهور گیاهچه گردید. گیاهچه های حاصل از بذرهایی که به صورت  همزمان با بیشترین غلظت سالیسیلیک اسید و جاسمونیک اسید تیمار شده بودند از تحمل به تنش بالاتری برخوردار بودند.
زبان:
فارسی
صفحات:
207 تا 224
لینک کوتاه:
magiran.com/p2012615 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!