کاربری شبکه های اجتماعی مجازی و جایگاه آن در سبک زندگی (مورد مطالعه: شبکه تلگرام و دانشجویان دانشگاه امام صادق (علیه السلام))

پیام:
چکیده:
شبکه های اجتماعی مجازی، امروزه با استقبال فراوانی از سوی کاربران مواجه شده اند و آنان بخش قابل توجهی از ساعات روزانه خود را در این شبکه ها سپری می کنند. در همین راستا برای پی بردن به رابطه میان زمانی که افراد به اینترنت اختصاص می دهند و تاثیرات حضورشان در شبکه های اجتماعی بر سبک زندگی، پژوهش حاضر با تمرکز بر دانشجویان دانشگاه امام صادق (علیه السلام) به عنوان مورد مطالعه شونده با رویکرد کیفی و روش مشاهده (مشارکتی و غیرمشارکتی) و مصاحبه ساخت نیافته انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که بیشترین استفاده دانشجویان از شبکه های مذکور در خوابگاه ها و به هنگام شب و قبل از خواب صورت می گیرد. استفاده از شبکه های مجازی در کلاس درس در رتبه دوم قرار دارد. پژوهش نشان داد که دانشجویان سعی می کنند که در مسجد دانشگاه از شبکه های اجتماعی مجازی استفاده ای نداشته باشند. براساس پژوهش انجام گرفته، شبکه های مجازی اجتماعی در فراهم کردن تفریح و سرگرمی، فعالیت های هماهنگ کننده (ازجمله انجام کارهای تشکیلاتی، شغل، فعالیت های دینی، مشارکت در فعالیت های سیاسی، گروه شعر)، فراهم کردن اطلاعات درباره رویدادها و شرایط جامعه (ازجمله ورزشی، سیاسی، اقتصادی و...،  دسترسی سریع و موثر و با کیفیت بالا، انتشار سریع و آزادانه اخبار و اطلاعات)، جامعه پذیری (ازجمله ارتباط با خانواده، ارتباط با همسر، ارتباط با دوستان)، کاهش تنش اجتماعی (امکان بیان ایده ها به صورت آزادانه)، تسهیل نوآوری، اقتباس و پیشرفت (همانند موضوعات آموزشی و تحصیلی شامل ارسال مطالب و فایل های درسی، ارتباط با اساتید، انجام تکالیف، اخبار کلاس ها، انگیزه دادن در زمینه تخصصی و کاری دانشجویان) و همچنین غفلت از واقعیت (شامل زمان خواب و استراحت، عبادات، ارتباطات چهره به چهره) در زندگی دانشجویان تاثیرگذار است.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p2013743 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!