بررسی یافته های سی تی اسکن ریه در درگیری لنف نودهای زیر بغلی، مدیاستینال و ناف ریه در مبتلایان به سرطان پستان مراجعه کننده به بیمارستان مسیح دانشوری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

از آنجایی‍‍‍که آشنایی با طرح درگیری لنف ‍نودهای زیر‍بغلی، پستانی داخلی و مدیاستینال (بر اساس معیار انجمن بین‍المللی بررسی کانسر ریه) باعث تشخیص به ‍موقع بیماران با عود یا متاستاز کانسر پستان خواهد شد، این مطالعه توزیع آناتومیکی اختصاصی و خصوصیات مورفولوژیک درگیری لنف ‍نودها را در سی‍تی ‍اسکن اسپیرال قفسه سینه بیماران با کانسر پستان مورد بررسی قرار داد.

در این بررسی 100 بیمار که در یک مقطع 2 ساله با تشخیص کانسر پستان در بیمارستان مسیح دانشوری تهران تحت سی‍تی ‍اسکن اسپیرال قفسه سینه، با و بدون تزریق، قرار گرفته بودند بررسی شدند.

بیشترین فراوانی درگیری لنف ‍نودها در بیماران به ‍ترتیب در لنف ‍نودهای مدیاستن (39%)، زیربغلی (22%) و پستانی داخلی (7%) بود. فراوانی درگیری لنف ‍نودها در غدد لنفاوی زیر‍بغلی، پستانی داخلی و مدیاستن در بیماران با سابقه ماستکتومی/لامپکتومی نسبت به بیماران بدون سابقه ماستکتومی بیشتر بود. بیشترین فراوانی درگیری لنف ‍نودها در بیماران ماستکتومی/لامپکتومی و همچنین بیماران بدون ماستکتومی مربوط به غدد لنفاوی مدیاستن بود.                                           بیشترین فراوانی درگیری لنف ‍نودها در بیماران در ناحیه‍های مختلف مدیاستن بر اساس معیار انجمن بین‍المللی بررسی کانسر ریه به ترتیب در ناف ریه‍ها (27%) و در ناحیه پاراتراکیال تحتانی (22%) بود. از نظر طرح مورفولوژیک درگیری لنف ‍نودها، لبه نامنظم و کاویتاسیون فقط در لنف‍ نود‍های زیر بغلی دیده شد. کلسیفیکاسیون در غیاب رادیوتراپی قبلی فقط در غدد لنفاوی مدیاستن و در ناحیه 4 و 10 رخ داد. یکی شدن لنف ‍نودهای درگیر بیشتر از همه در ناحیه هایR 4 و 7 مدیاستن و در بیماران بدون ماستکتومی دیده شد. درگیری لنف ‍نودهای پستانی داخلی در تمامی موارد بدون درگیری غدد زیر بغلی دیده شد. در 3% بیماران همزمانی درگیری غدد لنفاوی پستانی داخلی و مدیاستن دیده شد.

شایع‍ترین محل‍های لنفادنوپاتی در بیماران مبتلا به کانسر پستان نواحی مدیاستن، زیر بغلی و لنف ‍نودهای زنجیره پستانی داخلی می‍باشند. شایع‍ترین محل لنفادنوپاتی در مدیاستن مربوط به ناف ریه‍ها و ناحیه پاراتراکیال تحتانی به‍ویژه سمت راست می‍باشد. بنابراین در صورت مشاهده لنفادنوپاتی در این نواحی از بیمار مبتلا به کانسر پستان، بررسی بیشتر از جمله بیوپسی از جهت احتمال متاستاز لنفاوی باید به سرعت انجام شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
14 تا 19
لینک کوتاه:
magiran.com/p2014280 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!