مقایسه تاثیر آموزش ورزش و رژیم غذایی به روش «کتابچه آموزشی» و «شبکه های مجازی» بر شاخص توده بدنی کارکنان مرد شرکت های پتروشیمی منطقه پارس جنوبی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
با توجه به روند رو به رشد اضافه وزن و چاقی در کارکنان و از آنجا که آموزش یکی از اصول مهم توسعه و آمادگی منابع انسانی است، این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش ورزش و رژیم غذایی به روش"کتابچه آموزشی" و "شبکه های مجازی" بر شاخص توده بدنی کارکنان مرد شرکت های پتروشیمی منطقه پارس جنوبی انجام شد.
مواد و روش ها
 این مطالعه مداخله ای نیمه تجربی، بر روی 135 نفر از کارکنان مرد شاغل در مراکز پتروشیمی جنوب ایران که به روش تصادفی ساده در سه گروه (کتابچه آموزشی، شبکه های مجازی و شاهد) قرار گرفتند، انجام شد. مشخصات فردی و کاری به همراه شاخص توده بدنی برای تمامی نمونه ها ثبت گردید. گروه کتابچه آموزشی، 5 نوبت آموزش با محتوای تغذیه مناسب و فعالیت فیزیکی و گروه شبکه های مجازی، 48 پیام آموزشی دریافت کردند. گروه شاهد هیچ آموزشی دریافت نکردند. اطلاعات توسط آزمون های آماری مجذور کای، تی زوجی و آنالیز واریانس تحلیل شد.
یافته ها
میانگین شاخص توده بدنی در طول زمان مداخله آموزشی در همه گروه ها کاهش پیدا کرد اما این کاهش تنها در گروه شبکه های مجازی معنی دار بود (0/05>p). نتایج نشان می دهد، آموزش ورزش و رژیم غذایی در گروه کتابچه آموزشی و گروه شاهد اختلاف آماری معنی داری نداشت، اما در گروه آموزش شبکه های مجازی اختلاف از نظر آماری معنی دار بود  (p<0/05).
نتیجه گیری
نتایج نشان می دهد که آموزش ورزش و رژیم غذایی از طریق موبایل (تلگرام) می تواند با رعایت احتیاط و بنابر خصوصیات جامعه هدف سبب کاهش شاخص توده بدنی کارکنان شده و کاربرد این روش برای کنترل وزن کارکنان توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 53
لینک کوتاه:
magiran.com/p2014619 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!