بررسی وضعیت مقالات کشاورزی محققان ایرانی در پایگاه استنادی اسکوپوس بر اساس شاخص هرش

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
امروزه استفاده از روش های علم سنجی جهت ارزیابی تولیدات علمی پژوهشگران در رشته های مختلف، بسیار مورد توجه قرار گرفته است و شاخص هرش به دلیل سنجش هم زمان کمیت و کیفیت تولیدات علمی، از مهمترین شاخص های علم سنجی است. لذا در این پژوهش، وضعیت مقالات کشاورزی ایران در پایگاه استنادی اسکوپوس بر اساس شاخص هرش مورد بررسی قرار گرفت.
مواد و روش ها
 پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و به روش علم سنجی انجام شده است. جامعه پژوهش شامل 4037 مقاله تولید شده توسط محققان ایرانی در زمینه کشاورزی طی سال های 2016-2010 می باشد که از پایگاه اسکوپوس استخراج گردید. جهت ترسیم جداول از نرم افزار اکسل، برای تجزیه و تحلیل داده ها از SPSS 16 و همچنین برای پاسخ به فرضیه های پژوهش از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن و آزمون پیرسون استفاده شده است.
یافته ها
در این مدت 4037 مقاله کشاورزی توسط 157 محقق ایرانی در پایگاه اسکوپوس نمایه شده است که بیشترین آن در سال 2011 بوده است. مجله Advances in Environmental Biology بالاترین تعداد مقالات (237 مقاله) را دارد و بالاترین شاخص هرش نشریات (شاخص 19) به نشریه Bioresource Technology تعلق گرفت. نتایج آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن نشان داده است بین میزان شاخص هرش و تعداد مقالات رابطه معناداری وجود دارد (0/05> P-value).
نتیجه گیری
ایران از نظر شاخص هرش در حوزه کشاورزی در رتبه 3 خاورمیانه و 42 جهانی قرار دارد. اگرچه ایران توانسته است در تولید مقالات کشاورزی جایگاه ثابتی برای خود کسب کند اما در شاخص هرش و میزان استناد به مقالات خود در سطح منطقه و جهان موفق نبوده و در این زمینه نیازمند تلاش بیشتر است.
زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 47
لینک کوتاه:
magiran.com/p2017742 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!