بررسی ارتباط هوش معنوی و عاطفی با کیفیت مراقبت پرستاری در پرستاران شاغل در مرکز آموزشی-درمانی آیت الله طالقانی شهر کرمانشاه در سال 1397

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
نظر به اینکه هوش معنوی از طریق تقویت باورها و شخصیت و هوش عاطفی به واسطه غلبه بر استرس، کیفیت مراقبت پرستاری را در پرستاران افزایش می دهند، مطالعه حاضر به بررسی رابطه هوش معنوی و عاطفی با کیفیت مراقبت پرستاری در پرستاران شاغل در مرکز آموزشی- درمانی آیت الله طالقانی شهر کرمانشاه در سال 1397 انجام شد.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی است. نمونه های مورد مطالعه را 225 پرستاران شاغل در بیمارستان آیت الله طالقانی شهر کرمانشاه در سال 1397 تشکیل داده بودند که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه های استاندارد هوش معنوی King، هوش عاطفی Petrides & Furnham و پرسشنامه سنجش کیفیت مراقبت پرستار QUALPAC Quality patient care scale استفاده شد. داده ها با تحلیل شدند. داده ها با استفاده از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه هم زمان به کمک نرم افزار SPSS نسخه 21 تحلیل شد.
یافته ها
 نتایج نشان داد رابطه معکوس و معناداری بین کیفیت مراقبت پرستاری با مولفه های هوش معنوی از جمله معناسازی شخصی (0/042p=  و 0/229-r=) و آگاهی متعالی (001/0p= و 386/0-r=) و مولفه های هوش هیجانی ازجمله درک عواطف و احساس های خود و دیگران (0/001p=  و 0/433-r=)  و خوش بینی و نگرش مثبت (0/018p=  و 0/274-r=)  وجود دارد. همچنین یافته های حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد مولفه های هوش معنوی 0/17 و مولفه های هوش عاطفی 0/32 تغییرات مربوط به کیفیت مراقبت پرستاری را تبیین می کنند.
نتیجه گیری
از آنجا که هوش معنوی و عاطفی بالاتر به ارتقاء کیفیت مراقبت های پرستاری در پرستاران می انجامد لذا می توان با برنامه ریزی و آموزش های لازم در جهت بهبود کیفیت هوش معنوی و عاطفی پرستاران اقدام نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
82 تا 93
لینک کوتاه:
magiran.com/p2019387 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!