کاربردپذیری سیستم اطلاعات آزمایشگاه درمراکز آموزشی درمانی تبریز از دیدگاه کاربران

پیام:
چکیده:
هدف
کاربردپذیری عبارت است از میزانی که یک محصول ویژه می تواند توسط کاربرانی خاص برای رسیدن به اهدافی خاص در یک زمینه مشخص با اثربخشی، کارایی و رضایت مورد استفاده قرار گیرد. هدف از انجام این مطالعه سنجش میزان کاربردپذیری سیستم اطلاعات آزمایشگاه در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تبریز می باشد.
روش ها
 این پژوهش از نوع توصیفی- مقطعی بوده و در سال 1396 در دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شده است. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های استاندارد QUIS و SUS استفاده شده است. جامعه پژوهش مشتمل بر کاربران شاغل در بخش آزمایشگاه، در شش بیمارستان آموزشی- درمانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز بوده اند که سابقه کار با سیستم اطلاعات آزمایشگاه را داشته اند. به علت محدود بودن تعداد کاربران از روش سرشماری استفاده شد و تعداد نمونه 69 نفر بوده است. داده های به دست آمده در نرم افزار SPSS وارد گردیده و در قالب جداول و نمودار ارائه شده است.
نتایج
نتایج نشان داد 40/07 درصد کاربران از سیستم اطلاعات آزمایشگاه راضی بوده اند و بیشترین میزان رضایت با 54 درصد مربوط به یادگیری راحت سیستم بوده و پس از آن سودمندی سیستم با 50/07 درصد بیشترین، میزان رضایت را به خود اختصاص داده است.

نتیجه گیری
 طبق یافته های حاصل از پژوهش، مشخص گردید که سیستم اطلاعات آزمایشگاه از دید کاربران ساده بوده و کار کردن با این سیستم ها پیچیدگی خاصی نداشته و یادگیری آن آسان بوده است ولی سیستم، فاقد انعطاف لازم بوده که پیشنهاد می شود در زمان طراحی سیستم این مولفه مورد توجه بیشتر قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
60 تا 65
لینک کوتاه:
magiran.com/p2020071 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!