فهرست مطالب

مجله اطلاع رسانی پزشکی نوین
سال نهم شماره 4 (پیاپی 26، زمستان 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/11/12
  • تعداد عناوین: 9
|
  • اسماعیل مشیری، ملیحه عامری* صفحات 312-317

    اعتباربخشی بیمارستانی در راستای بهبود کیفیت مراقبت های مرتبط با سلامت از اهمیت اساسی برخوردار است. پرستاران به عنوان یکی از مهمترین اعضای تیم سلامت در این فرایند مشارکت فعالانه ای دارند و به عنوان یکی از ریوس اصلی برنامه های ارزشیابی مطرح می باشند. در متون مختلف به طور پراکنده به نقش پرستاران در فرایندهای اعتباربخشی محیط های درمانی اشاره شده است. با توجه به اهمیت نقش کلیدی پرستاران و چالش های متعدد مطرح شده توسط آن ها در انجام وظایف محوله طی فرایندهای اعتباربخشی بیمارستانی، ضروری است تا به صورت متمرکزتری به ابعاد مختلف عملکرد پرستاران در برنامه های ارتقا ء دهنده کیفیت درمان پرداخته شود. انتظار می رود چنین اقداماتی در راستای توجه بیشتر مسیولین مربوطه به مسایل و مشکلات پرستاران موثر واقع شود.

    کلیدواژگان: اعتباربخشی، نقش، پرستار
  • صادق شرفی، ساجده رهدار، سعید جلوای، زینب ناصری، فاطمه مقصودی، سارا مبارک، محبوبه ممتازان* صفحات 318-329
    هدف 

    با توجه به شیوع بیماری کرونا در آخرین روزهای سال 2019 به عنوان یک معضل بهداشتی در جهان و منع تجمع، آموزش مجازی در دانشگاه ها در پیش گرفته شد؛ بنابراین این پژوهش با هدف تعیین عوامل موثر بر میزان رضایت دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی مناطق آمایشی 10 گانه کشور از آموزش مجازی در زمان شیوع کووید19 انجام شد.

    روش ها 

    این مطالعه به روش تحلیلی توصیفی، برای تعیین میزان رضایت دانشجویان از سیستم آموزش مجازی سال 1399 طراحی شد. جامعه آماری این پژوهش شامل همه دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی مناطق آمایشی 10 گانه کشور بود. حجم نمونه 1300 نفر برآورد شد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه محقق ساخته استفاده شد که پایایی آن با آلفای کرونباخ 0/76 تایید شد. پس از تکمیل پرسش نامه ها، اطلاعات مربوط به هر پرسش نامه در نرم افزار SPSS نسخه 22 ثبت و تجزیه وتحلیل شد. 

    یافته ها 

    در این مطالعه، بیشترین میزان رضایتمندی دانشجویان در 2 عامل شیوه ارایه دروس به دانشجو و برآورده شدن انتظارات دانشجویان بود. پس از آن، تعامل استاد با دانشجو، علاقه و نگرش دانشجویان و پایایی و قابلیت اعتماد به کارکرد فناوری عوامل رضایت بخش از دیدگاه دانشجویان بودند. بین همه متغیرهای پژوهش، از جمله شیوه ارایه دروس، برآورده شدن انتظارات دانشجویان از یادگیری، پایایی و قابلیت اعتماد به کارکرد فناوری با میزان رضایت دانشجویان همبستگی معناداری وجود داشت (P<0001).

    نتیجه گیری

    نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد دانشجویان نسبت به دسترسی به امکانات مراکز آموزش های مجازی، یادگیری از طریق این روش و کاربرد روش آموزش مجازی در زمان شیوع کووید19 رضایت، رغبت و نگرش مثبتی دارند. پیشنهاد می شود با توجه به رغبت موجود، آموزش های لازم در این زمینه ارایه شود.

    کلیدواژگان: رضایتمندی، کووید-19، آموزش مجازی، دانشجو
  • علیرضا براتی، مجید میرمحمدخانی، سمانه قدس، اسماعیل مشیری* صفحات 330-339
    هدف 

    نظام ارجاع سلامت یکی از ارکان اصلی بهبود شرایط سلامت، به خصوص در کشورهای درحال توسعه است. مطالعه حاضر به صورت یک مطالعه تحلیلی به بررسی مولفه های اصلی در بهبود نظام ارجاع بر پایه پزشک خانواده پرداخته است.

    روش ها

    پژوهش حاضر یک مطالعه تحلیلی (کمی / کیفی) است که در سال 1400 انجام شد. در بخش کیفی، ابتدا گویه های مورد نظر در مصاحبه با گروهی از خبرگان (24 نفر) استخراج شد. سپس یک پرسش نامه بر اساس گویه های استخراج شده ایجاد شد و توسط تعدادی از متخصصان (30 نفر) از نظر روایی پایایی ارزیابی و امتیازدهی شد. در نهایت، در فاز کمی مطالعه با توجه به نظرات متخصصان امر، شاخص ها به روش سلسله مراتبی فازی وزن دهی شدند. در فرایند وزن دهی مولفه یا دسته ای که در آن مقدار عددی بالاتر باشد، وزن بیشتری داشت. روایی پرسش نامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ ارزیابی شد که با نرم افزار SPSS نسخه 16 انجام شد. همچنین نرم افزار AHP به منظور انجام محاسبات سلسله مراتب فازی به کار رفتند.

    یافته ها 

    نتایج مطالعه نشان داد که با نظر خبرگان 20 مولفه شناسایی و در 3 دسته تقسیم بندی شدند که شامل الزامات سازمانی و مدیریتی، نیروی انسانی و فناوری اطلاعات بودند و به ترتیب مقادیر وزنی 0/486، 0/213 و 0/301 بود و مشخص شد که الزامات سازمانی و مدیریتی از اهمیت بیشتری برخوردار بودند. همچنین از الزامات سازمانی و مدیریتی، مولفه طراحی و اجرای چرخه های بهبود کیفیت (0/159)، از الزامات منابع انسانی، توانمندسازی منابع انسانی (412/0) و از الزامات فناوری اطلاعات نیز بهبود زیرساخت ها (0/372) بیشترین وزن را کسب کردند.

    نتیجه گیری

    بر اساس نتایج این مطالعه، ایجاد رویه ها و قوانین روشن، بهبود نظام ارجاع الکترونیک و همچنین آموزش کارکنان، از جمله شاخص های بسیار مهمی هستند که می توانند در نهایت، منجر به بهبود شرایط نظام ارجاع شوند.

    کلیدواژگان: نظام ارجاع، پزشک خانواده، منطق فازی، خدمات سلامت اولیه
  • آذردخت گیتی*، داود جعفری، محسن بهرامی صفحات 340-351
    هدف

    علم روان شناسی با بررسی رفتار و ارزیابی حالت های درونی، به دنبال بهترین روش و ارایه الگوهای مناسب زندگی است. تحلیل انتشارات علمی این حوزه می تواند عملکرد علمی جهان را در این حوزه مهم نشان دهد. هدف این مطالعه تحلیل و ارزیابی وضعیت انتشارات این حوزه موضوعی در ابعاد گوناگون در جهان و ایران است.

    روش ها 

    در این مطالعه با روش علم سنجی و با استفاده از کتاب سنجی و مصورسازی از پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس استفاده شد. تا پایان سال 2022 کلیدواژه های مرتبط با روان شناسی را از مش (سرعنوان های موضوعی پزشکی) انتخاب کردیم. سپس با جست وجو در پایگاه اطلاعاتی، انتشارات علمی جهانی مرتبط را در فرمت CSV استخراج کرده و با استفاده از تکنیک های تحلیل استنادی و به کمک نرم افزارهای اکسل و VOSviewer به تجزیه و تحلیل و مصورسازی داده ها انجام شد.

    یافته ها 

    در مجموع 26194 مدرک توسط پژوهشگران جهان درباره موضوع روان شناسی در این پایگاه نمایه شده بود. میانگین استناد به ازای هر مدرک 2/40 و میانگین h-index انتشارات بازیابی شده 12 بود. بیشتر مدارک منتشر شده مقالات اصیل و به زبان انگلیسی بودند و بیشترین مقالات پژوهشگران جهانی در مجله روانشناس آمریکایی (204) منتشر شده بودند. موسسه  ملی بهداشت روان (1186) پرتولیدترین سازمان و گاسلو ان جی  و دیلون پی اچ با 29 مدرک منتشر شده، پرکارترین نویسنده هستند. بیشترین همکاری با پژوهشگران ایالات متحده آمریکا بود. موضوع علوم روان شناسی، بیشترین تعداد مدارک منتشرشده را دارا بود.

    نتیجه گیری

    نتایج مطالعه نشان داد در سطح بین المللی روند انتشار و استناد مدارک و مقالات مرتبط با روان شناسی رو به رشد است و این مطالعه مانند راهنمایی برای پژوهشگران در این حوزه است.

    کلیدواژگان: روان شناسی، پایگاه داده، پژوهش
  • سعید غفاری، نسرین داوری دولت آبادی، شعله زکیانی* صفحات 352-369
    هدف

    یکی از اهداف و رویکردهای راهبردی نظام های مدیریت دانش و اطلاع رسانی سلامت در دنیا، ارایه خدمات نوین، به روز و باکیفیت اطلاع رسانی پزشکی به جامعه محققان حوزه سلامت است؛ بنابراین خدمت رسانی کارآمد با هدف حفظ، ارتقا، پویاسازی کتابخانه ها و در نهایت، رضایت و رفع نیازهای اطلاعاتی کاربران حایز اهمیت است. هدف پژوهش حاضر، بررسی جایگاه مدیریت دانش در خدمات اطلاع رسانی کتابخانه های پزشکی کشور است.

    روش ها 

    در این مطالعه به بررسی وضعیت خدمات اطلاع رسانی با استفاده از مصاحبه های ساختاریافته بر اساس پرسش نامه لاوسون (2003) با 24 سوال با 6 محور موضوعی تولید، کسب، سازماندهی، ذخیره، انتشار و به کارگیری دانش انجام شد. از میان 64 مدیر کتابخانه مرکزی، 10 مدیر کتابخانه دانشگاه های شهید بهشتی، ایران، اصفهان، تبریز، بیرجند، گیلان، کرمانشاه، زاهدان، بوشهر و زابل انتخاب شدند. در مرحله بعدی مصاحبه ها بر اساس این پرسش نامه از طریق حضوری، تلفن و رایانامه انجام شد. اطلاعات این بخش توسط نرم افزار اکسل تجزیه و تحلیل شد.

    یافته ها 

    تحلیل مصاحبه های انجام شده نشان داد ممیزی دانش، تدوین نقشه دانشی و طرح دانشی از راهکارهای عملیاتی و اجرایی برای ارتقای وضعیت خدمات اطلاع رسانی در کتابخانه ها ست. نتایج به دست آمده از تحلیل اطلاعات و مصاحبه ها نشان داد که بیشترین امتیاز خدمات اطلاع رسانی در دانشگاه زابل و کمترین امتیاز متعلق به دانشگاه ایران بوده است. همچنین به طور کلی وضعیت خدمات اطلاع رسانی مبتنی بر مدیریت دانش در کتابخانه های منتخب در وضعیت نسبتا متوسط است و ارتقای خدمات اطلاع رسانی، نیازمند بررسی بنیادین در راستای ایجاد تغییرات و تحولات اساسی در این زمینه است.

    نتیجه گیری

    دانشگاه های علوم پزشکی کشور در راستای بهینه سازی و ارتقای کیفیت خدمات اطلاع رسانی کتابخانه ها و رفع نیازهای دانشی کاربران و مراجعین خود، نیازمند توسعه و ارتقای کیفی بسترهای فناوری اطلاعات / ارتباطات، ممیزی دانش، تدوین نقشه دانشی و طرح دانشی هستند تا از این طریق به فکر ارتقای رتبه دانشگاه ها و به تبع آن رتبه کتابخانه های مرکزی و تابعه خود در سطح ملی و بین المللی باشند.

    کلیدواژگان: مدیریت دانش، خدمات اطلاع رسانی، کتابخانه های علوم پزشکی، ایران
  • محمدحسین حیوی حقیقی، جهانپور علیپور، محمد دهقانی* صفحات 370-381
    هدف

    سازمان های مراقبت بهداشتی برای کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری از فناوری های نوینی مانند رایانش ابری استفاده می کنند. چون پذیرش یک فناوری توسط کاربران نقش اساسی در موفقیت آن دارد، در این مطالعه عوامل موثر بر پذیرش این فناوری از سوی کارکنان بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بررسی شده است. 

    روش ها

    این مطالعه توصیفی تحلیلی با طراحی مقطعی در سال 1400 انجام شد. مشارکت کنندگان 284 نفر از کارکنان 3 بیمارستان آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بودند که با استفاده از نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار گرد آوری این مطالعه پرسش نامه استاندارد تیوری واحد پذیرش و استفاده از فناوری بود که روایی این ابزار توسط خبرگان و پایایی آن با آلفای کرونباخ (0/88) تایید شد. با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 24، علاوه بر آمار توصیفی (شاخص های مرکزی و پراکندگی) تحلیل های آماری (تی مستقل، آنووا و پیرسون) نیز انجام شد. همچنین برای مشخص شدن تاثیر بار عاملی هر کدام از متغیر ها از نرم افزار لیزرل استفاده شد.

    یافته ها 

    سابقه استفاده از فناوری رایانش ابری در قصد استفاده و استفاده در عمل از این فناوری تاثیر معناداری داشته است (0/001>P). همچنین رابطه بین عوامل اجتماعی، شرایط تسهیل کننده، قصد رفتاری و رفتار استفاده با قصد استفاده و استفاده در عمل از فناوری رایانش ابری تایید شد که تاثیر آن ها روی قصد استفاده بیشتر بوده است.

    نتیجه گیری

    آگاهی و دانش فردی، شرایط سازمانی مناسب و زیر ساخت های لازم عوامل کلیدی در پذیرش رایانش ابری است.

    کلیدواژگان: رایانش ابری، سیستم های اطلاعات، انتقال فناوری
  • مریم درانی*، سمیه زنگویی، روح الله البرزی صفحات 382-399
    هدف

    یکی از سوالات همیشگی بیمارستان ها و سازمان های بیمه گر برآورد تعرفه واقعی اعمال جراحی گلوبال است. هدف این پژوهش، مقایسه هزینه های اعمال جراحی با تعرفه های گلوبال در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند است.

    روش ها

    این مطالعه، یک بررسی گذشته نگر بوده که در 11 بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل همه صورت حساب های اعمال جراحی گلوبال در سال 1400 است که معیار ورود به مطالعه را داشتند (وجود حداقل 10صورت حساب) و روش نمونه گیری غیر احتمالی آسان بوده است. از 91 مورد عمل جراحی 57 نوع عمل جراحی پر تواتر وارد مطالعه حاضر شدند (معادل 63 درصد از کل عناوین اعمال جراحی گلوبال). داده های مورد نیاز در مورد هزینه واقعی اعمال جراحی از نرم افزار HIS استخراج و با تعرفه مصوب گلوبال در بخشنامه شورای عالی بیمه در سال 1400 مقایسه شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی در نرم افزار اکسل 2016 تحلیل شد.

    یافته ها

    بر اساس نتایج به دست آمده با در نظر گرفتن متوسط هزینه واقعی در هر یک از اعمال جراحی گلوبال، در 52 درصد از کل اعمال جراحی گلوبال بررسی شده، درآمد گلوبال کمتر از متوسط هزینه واقعی و در 48 درصد موارد، احتساب هزینه عمل جراحی به صورت گلوبال به سود بیمارستان بوده است. در 56 مورد از اعمال جراحی، هزینه صورت حساب بین 12 تا 139 درصد بیشتر از تعرفه گلوبال مصوب بود که در 23 عمل، میزان اختلاف بیش از 50 درصد بود.

    نتیجه گیری

    نتایج پژوهش حاضر نشان داد بین هزینه واقعی اعمال جراحی گلوبال با تعرفه مصوب تفاوت قابل توجهی وجود دارد و به دلیل بیشتر بودن هزینه واقعی اعمال جراحی، این تعرفه ها موجب زیان بیمارستان ها شده است.

    کلیدواژگان: سیستم های بازپرداخت آینده نگر، گروه های مرتبط تشخیصی، اعمال جراحی
  • محمدجواد کبیر، علیرضا حیدری*، زهرا خطیرنامنی، سجاد معینی، سکینه بیگم کاظمی، امیرحسین رحیمی صفحات 400-409
    هدف

    بخش اورژانس بیمارستانی به دلیل پذیرش پرحجم ترین و حساس ترین گروه بیماران از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این مطالعه با هدف تعیین بار مراجعات غیرضروری به بخش های اورژانس و هزینه های ناشی از آن در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی گلستان انجام شد.

    روش ها

    این مطالعه توصیفی از نوع مقطعی بود. جامعه آماری شامل همه بیمارانی بود که طی سال 1398 به واحد اورژانس بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی گلستان مراجعه کردند. بیمارانی که نیازمند اقدامات اورژانس درمانی نبوده و از نظر تریاژ در سطوح چهارم و پنجم قرار داشتند، به عنوان موارد غیرضروری استفاده از اورژانس در نظر گرفته شدند. همچنین با استفاده از سیستم اطلاعات بیمارستان ها و به روش هزینه یابی بالا به پایین، هزینه های خدمات استخراج شد. روش نمونه گیری در این پژوهش، به صورت تمام شماری بود. برای توصیف داده ها از روش های آمار توصیفی در نرم افزار SPSS نسخه 23 استفاده شد

    یافته ها 

    از 519204 بیمار مراجعه کننده به اورژانس بیمارستان ها، 218037 نفر(42 درصد) به عنوان مراجعات غیرضروری در نظر گرفته شد. از کل بیماران مراجعه کننده، 43 درصد مرد و 57 درصد زن بودند. هزینه کل خدمات در بار مراجعات غیرضروری به بخش های اورژانس 43,856,887,000 ریال و در تریاژ 4، 42,094,000,000 ریال و در تریاژ 5، 1,762,887,000 ریال بوده است.

    نتیجه گیری 

    تعداد موارد مراجعات غیرضروری به بخش های اورژانس بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی گلستان نسبتا قابل توجه است و منجر به هدررفت قابل ملاحظه منابع بیمارستانی می شود. کاهش خدمات غیرضروری در بیمارستان ها ضمن کاهش هزینه های نظام سلامت موجب ارتقای کیفیت خدمات هم خواهد شد.

    کلیدواژگان: ویزیت، ضروری، بخش اورژانس، هزینه
  • زهرا کاوسی*، مریم جعفرپوریان، محسن بیاتی، سجاد دلاوری صفحات 410-423
    هدف 

    پزشکان عمومی، از جمله نیروهای انسانی اصلی هر نظام سلامت هستند. حرفه پزشکی ارتباط مستقیمی با سلامت انسان و کیفیت خدمات بهداشتی ارایه شده توسط آن ها دارد. هدف این پژوهش، تعیین عوامل موثر بر رضایت پزشکان عمومی در ایران در سال 1397 است.

    روش ها

    اطلاعات مورد نیاز در این مطالعه تحلیلی، از پژوهش بیاتی در سال 1395 استخراج شده است. به دلیل نبود چارچوب نمونه گیری مناسب و به روز برای پزشکان، به ویژه پزشکان بخش خصوصی، جمع آوری داده ها در 2 همایش ملی انجمن پزشکان عمومی ایران انجام شد. برای برآورد تعداد نمونه مورد نیاز از فرمول حجم نمونه کوهن استفاده شد. حجم نمونه 666 پزشک عمومی بود که به روش نمونه گیری ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه محقق ساخته بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون آنووا، تی ، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون لجستیک استفاده شد. متغیرهایی که اهمیت قابل قبولی در تحلیل تک متغیره و اختلاف میانگین داشتند، وارد مدل رگرسیونی شدند.

    یافته ها

    داده های به دست آمده نشان می دهد که 56/25 درصد از پزشکان رضایت شغلی کامل و 39/66 درصد آن ها رضایت اقتصادی کامل دارند. رضایت شغلی و اقتصادی در پزشکان زن (60/40 درصد، 46/18 درصد) و در پزشکان مرد (52/87 درصد، 27/27 درصد) بود. پزشکان متاهل رضایت شغلی و اقتصادی بیشتری (57/50 درصد، 36/29 درصد) نسبت به پزشکان مجرد (51/28 درصد، 34/7 درصد) داشتند. رضایت شغلی پزشکان شاغل در بخش خصوصی (15/24 درصد) و بیشتر از پزشکان بخش دولتی (17/83 درصد) بود، در حالی که پزشکان شاغل در بخش دولتی از نظر اقتصادی رضایت بیشتری داشتند.

    نتیجه گیری 

    میان جنسیت، اشتغال در سازمان دولتی یا خصوصی، انتظارات اقتصادی، درآمد نسبی ادراک شده، رضایت بیمار و وضعیت تاهل با رضایت حرفه ای رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین جنسیت، محیط، نسبت درآمد واقعی به هدف، درآمد، درآمد نسبی درک شده و سن با رضایت اقتصادی رابطه معناداری وجود دارد.

    کلیدواژگان: انگیزه، ایران، پزشکان عمومی، رضایت فردی، نیروی کار
|
  • Esmaeil Moshiri, Malihe Ameri* Pages 312-317

    Hospital accreditation is very important for improving the quality of health-related care. As one of the most important members of the health team, nurses actively participate in this process and are considered as one of the main points of evaluation programs. In various literature, the role of nurses in the process of accreditation of medical environments has not been mentioned in a focused way. Considering the importance of the key role of nurses and the numerous challenges raised by them in performing the tasks assigned during the hospital accreditation processes, it is necessary to focus more on the different dimensions of nurses' performance in programs that improve the quality of care. It is expected that such measures will be effective in order to pay more attention to the issues and problems of nurses.

    Keywords: Accreditation, Role, Nurses
  • Sadegh Sharafi, Sajede Rahdar, Saeed Jelvay, Zeynab Naseri, Fatemeh Maghsoudi, Sara Mobarak, Mahboobeh Momtazan* Pages 318-329
    Objective

    Following the outbreak of the coronavirus disease (COVID-19), virtual education became more popular. This study aims to determine the satisfaction level of medical students in Iran with virtual education during the COVID-19 pandemic.

    Methods

    This is a descriptive-analytical study that was conducted in 2020. The study population consists of all students of medical universities in ten cities of Iran, of whom 1300 were included in the study. To collect data, a researcher-made questionnaire was used with acceptable validity and reliability (Cronbach’s α=0.76). After completing the questionnaires, the data were analyzed in SPSS software, version 22.

    Results

    The highest level of students’ satisfaction was in two domains of “the method of presenting lessons to students” and “the fulfillment of students’ expectations”, followed by the domains of teacher-student interaction, interest/attitude, and reliability/trustworthiness of the technology. There was a significant correlation among these domains of the satisfaction scale (P<0001).

    Conclusion

    The satisfaction of medical students in Iran with virtual education during the COVID-19 pandemic is at a favorable level. Therefore, it is recommended to use this education method during the pandemic.

    Keywords: Satisfaction, COVID-19, Electronics-education, Student
  • Alireza Barati, Majid Mirmohammadkhani, Samaneh Ghods, Esmaeil Moshiri* Pages 330-339
    Objective

    The healthcare referral system is one of the main factors for improving the health conditions, especially in developing countries. The present study aims to investigate the main factors for the improvement of the family physician referral system in Bojnord, Iran.

    Methods 

    This is an analytical (quantitative-qualitative) survey that was conducted in 2021. In the qualitative phase, the related components were first extracted through interviews with a panel of experts (n=24). Then, a questionnaire was created based on the extracted items (n=30). In the quantitative phase, according to the experts’ opinions, the items were weighted using the fuzzy hierarchical analysis, where higher values indicate higher weight. The reliability of the questionnaire was evaluated using Cronbach’s α coefficient in SPSS software. Also, AHP software was used to perform the fuzzy hierarchy analysis.

    Results

    Twenty components were identified by experts, which were divided into three categories including organizational/managerial requirements, human resources management requirements, and information technology requirements, with the weight values of 0.486, 0.213 and 0.301, respectively, indicating that organizational/managerial requirements were more important. Among the organizational/managerial requirements, the component of “design and implementation of service quality improvement cycles in the referral system” had the highest weight (0.159). Among the human resources management requirements, the component of empowering human resources had the highest weight (0.412). Among the information technology requirements, improvement of the information technology infrastructure had the highest weight (0.372).

    Conclusion

    The use of clear procedures and regulations, the digitalization of the referral system, and the staff training are among the very important factors that can lead to improving the referral system in Bojnord City.

    Keywords: Referral system, Family physician, Fuzzy Logic, Primary health care
  • Azardokht Giti*, Davod Jafari, Mohsen Bahrami Pages 340-351
    Objective

    The science of psychology, by examining behaviors and evaluating internal states, seeks the best method to provide appropriate life patterns. The analysis of scientific publications in psychology can show the scientific performance of scholars in this field. Therefore, this study aims to analyze and evaluate the scientific publications in psychology in the world and Iran.

    Methods

    This scientometrics study with bibliometric and visualization methods was conducted in the Scopus database on papers in psychology published until the end of 2022, searched using keywords based on the MesH terms. Then, the relevant papers were extracted in a CSV file, and were analyzed using citation analysis techniques in Excel and VOSviewer software.

    Results 

    A total of 26,194 documents in psychology were found to be indexed by the Scopus database. The average citation per paper was 2.40, and the average h-index of the retrieved papers was 12. Most of the papers were original articles in English, and most of the articles were published by international scholars in the American Psychologist magazine (n=204). National Institute of Mental Health was the most productive organization (n=1186), and Deleon PH and Kaslow NJ were the most prolific authors with 29 papers. The most co-authorships were with the scholars from the United States. Psychology was the subject with the largest number of published papers.

    Conclusion

    At the international level, the number of published papers in psychology indexed in Scopus databases has an increasing trend. The results of this study can be useful for scholars and experts in the field of psychology.

    Keywords: Psychology, Scopus, Scientometrics
  • Saeed Ghaffari, Nasrin Davaridolatabadi, Sholeh Zakiani* Pages 352-369
    Objective 

    One of the strategic goals of knowledge management and health information systems in the world is to provide up-to-date and quality medical information to scholars. It is important to provide efficient services by maintaining, upgrading, and dynamizing libraries and ultimately satisfying and meeting the information needs of users. The present study aims to investigate the quality of information services in medical libraries in Iran based on the knowledge management model

    Methods

    In this study, the quality of information services in the libraries of medical universities in Iran was examined through interviews with managers of selected libraries. The interview was based on Lawson’s knowledge management model in six areas of creation, capture, organization, storage, dissemination, and application. The participants were 10 managers of the libraries at Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Iran University of Medical Sciences, Isfahan University of Medical Sciences, Tabriz University of Medical Sciences, Birjand University of Medical Sciences, Guilan University of Medical Sciences, Kermanshah University of Medical Sciences, Zahedan University of Medical Sciences, Bushehr University of Medical Sciences, and Zabol University of Medical Sciences. The information was analyzed in Excel software.

    Results

    The highest score (4.41) was obtained by Zabol University of Medical Sciences, and the lowest score (2.20) belonged to Iran University of Medical Sciences. 

    Conclusion 

    The quality of information services based on the knowledge management model in Selected medical libraries in Iran is at a relatively moderate level. There is a need for fundamental changes in this field to promote information services in medical libraries. The medical universities in Iran need to improve the quality of information and communication technology infrastructure of libraries and develop knowledge maps to improve the ranking of the libraries.

    Keywords: Knowledge management, Information services, Medical libraries, Iran
  • MohammadHosein Haghighi Hayavi, Jahanpour Alipour, Mohammad Dehghani* Pages 370-381
    Objective 

    Recently, healthcare organizations use advanced information technologies such as cloud computing (CC) to reduce costs and increase productivity. Since the level of technology acceptance plays an essential role in technology success or failure, this study aims to assess the factors affecting the acceptance of CC by the staff of teaching hospitals in Hormozgan, Iran.

    Methods

    This is a descriptive-analytical study with a cross-sectional design that was conducted in 2021. Participants were 285 staff of three teaching hospitals affiliated to Hormozgan University of Medical Sciences, who were selected using stratified random sampling method. The data collection tool was the unified theory of acceptance and use of technology (UTAUT) questionnaire with acceptable validity and reliability (Cronbach’s α=0.88). The collected data were analyzed in SPSS software, version 24 using descriptive statistics, independent t-test, ANOVA, and Pearson correlation test. Also, the effect of the factors was calculated in LISREL software.

    Results 

    The history of using CC had a significant impact on the behavioral intention and usage behavior (P<0.001). In addition, the relationship of social influence, facilitating conditions, effort expectancy, and performance expectancy with usage behavior and behavioral intention to use CC was significant, and their impact was higher on the behavioral intention of staff

    Conclusion

    Individual awareness and knowledge, relevant organizational conditions, and the necessary infrastructure are the key factors in the acceptance of cloud computing by the staff of teaching hospitals in Hormozgan, Iran.

    Keywords: Cloud computing, Information systems, Technology acceptance
  • Maryam Dorrani*, Somaye Zangoui, Ruhollah Alborzi Pages 382-399
    Objective

    One of the constant questions of hospitals and insurance organizations is the actual tariff of global surgeries. This study aims to compare the actual costs of surgeries in the hospitals affiliated to Birjand University of Medical Sciences (BUMS) with the approved global tariffs.

    Methods 

    This is a retrospective study that was conducted in 11 hospitals affiliated to BUMS. The study population includes all global surgery bills in 2021. The criterion for entering the study was the presence of sufficient samples (at least 10 bills) from each of the performed global surgeries. Out of 91 collected global surgical procedures, 57 surgical procedures (equivalent to 63% of all global surgical procedures) met the inclusion criteria. The actual costs of surgeries were extracted from the hospital information system and compared with the government-approved tariffs. Data were analyzed using descriptive statistics in Excel 2016 software.

    Results 

    Based on the results, 52% of examined global surgery procedures, the global income was less than the average actual cost, while in 48% of the cases, the hospitals benefited from the costs of surgery. In 56 surgery cases, the billing cost was 12-139% higher than the approved global tariff, and in 23 cases, the difference was more than 50%.

    Conclusion

    There is a considerable difference between the actual cost of global surgeries in hospitals affiliated to BUMS and the approved tariffs. Due to the higher actual cost of surgeries, these tariffs have resulted in losses in hospitals.

    Keywords: Prospective reimbursement systems, Diagnostic-related groups, Surgeries
  • Mohammad Javad Kabir, Alireza Heidari*, Zahra Khatirnamani, Sajad Moeeni, Sakine Beygom Kazemi, Amirhossein Rahimi Pages 400-409
    Objective

    The emergency department (ED) of hospitals is of special importance due to receiving a high number of critically ill patients. This study aims to determine the prevalence and costs of non-urgent visits to the ED of public hospitals in Golestan, Iran.

    Methods

    This is a descriptive cross-sectional study. The study population includes all patients referred to the ED of hospitals affiliated to Golestan University of Medical Sciences in 2019. Patients who did not require emergency care and were in the fourth and fifth levels of triage were considered patients with non-urgent emergency needs. The cost of ED services were extracted from the hospital information system and using the top-down costing method. To describe the data, descriptive statistics were used in SPSS software, version 23.

    Results

    Out of 519,204 patients referred to the EDs, 218,037 (42%) had non-urgent visits. Among these patients, 43% were male and 57% were female. The total cost of services for non-urgent ED visits was 43,856,887,000 Iranian Rials. For patients with the fourth level of triage, it was 42,094,000,000 Iranian Rials, and for those with the fifth level of triage, the cost was 1,762,887,000 Iranian Rials.

    Conclusion

    The number of non-urgent visits to the ED of public hospitals in Golestan is considerable. It can lead to a significant waste of hospital resources. Reducing unnecessary ED visits in hospitals can reduce the costs of the health system and improve the quality of hospital services.

    Keywords: Visits, Urgent, Emergency Department, Costs
  • Zahra Kavosi*, Maryam Jafarpourian, Mohsen Bayati, Sajad Delavari Pages 410-423
    Objective 

    General practitioners (GPs) are one of the main healthcare providers. The purpose of this study is to determine the factors affecting the job and financial satisfaction of GPs in Iran.

    Methods

    In this study, participants were 666 GPs in Iran in 2016 who were selected by simple random sampling method. Data collection was done during two national conferences of the Iranian General Practitioners Association. The data collection tool was a researcher-made questionnaire. To analyze the collected data, t-test, ANOVA, Pearson correlation test, and logistic regression analysis were used.  

    Results

    It was reported that 56.25% of GPs had high job satisfaction, and 39.66% had high financial satisfaction, respectively. Job and financial satisfaction was higher in female GPs (60.40% and 46.18%) than in male GPs (52.87% and 27.27%). Married GPs had higher job and financial satisfaction (57.50% and 36.29%) than single GPs (51.28% and 34.7%). Job satisfaction of GPs working in the private sector (24.15%) was higher than in the governmental sector (17.83%), while the GPS working in the governmental sector had higher financial satisfaction.

    Conclusion

    Gender, job status, economic expectations, perceived relative income, patient satisfaction, and marital status are factors affecting with job satisfaction of GPs in Iran, while gender, job sector, the ratio of actual income to target income, perceived relative income, and age are factors affecting their financial satisfaction.

    Keywords: General practitioners, Physicians, Job satisfaction, Professional satisfaction, Economic satisfaction