مقایسه کاربردپذیری گوشی های لمسی و دکمه ای در کاربران سالمند

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
استفاده از تکنولوژی های جدید، به ویژه گوشی همراه، روزبه روز در حال گسترش است. تعیین کاربردپذیری گوشی های همراه برای گروه های سنی مختلف به گسترش متوازن این تکنولوژی منجر خواهد شد. بنابراین هدف این پژوهش بررسی و مقایسه کاربردپذیری گوشی های لمسی و دکمه ای در کاربران سالمند ایرانی در دو حوزه عملکرد عینی و کاربردپذیری ادراک شده است.
روش کار
در این پژوهش مقطعی 20 سالمند (50 درصد زن) با میانگین (انحراف معیار) سنی (3/62) 65/25 به روش تصادفی ساده برای سنجش کاربردپذیری گوشی های لمسی و دکمه ای انتخاب شدند. سپس از آزمون های سرعت تایپ، تعداد اشتباهات تایپی، گرفتن عکس، ایجاد مخاطب جدید و ارسال پیامک برای سنجش عملکرد عینی سالمندان استفاده شد. کاربردپذیری ادراک شده با استفاده از پرسشنامه کاربردپذیری گوشی همراه به دست آمد. فشار عضلانی و بارکار ذهنی به ترتیب با استفاده از پرسشنامه های Borg CR10 و NASA-TLX سنجش و داده ها با آزمون های آنالیز آماری تی تست و من ویتنی در نرم افزار SPSS نسخه 24 تجزیه وتحلیل شد.
یافته ها
میانگین سرعت تایپ و تعداد اشتباهات تایپی در گوشی لمسی بیشتر از گوشی دکمه ای و متوسط کاربردپذیری ادراک شده در گوشی لمسی (5/8) بالاتر از گوشی دکمه ای (4/3) است. ضریب همبستگی پیرسون رابطه ای معکوس (0/3-) بین کاربردپذیری ادراک شده و بارکار ذهنی را در دو نوع گوشی نشان داد. همچنین بیشترین فشار عضلانی درک شده هنگام استفاده از گوشی های همراه در ناحیه گردن احساس شد.
نتیجه گیری
به سالمندانی که بیشتر از عملکرد تایپ گوشی استفاده می کنند گوشی دکمه ای و سالمندانی که بیشتر از عملکرد فهرست گوشی (دوربین، تماس، اینترنت) استفاده می کنند گوشی لمسی توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 9
لینک کوتاه:
magiran.com/p2021275 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!