ارائه مدل ترکیبی و بررسی چابکی سازی زنجیره تامین با بهره گیری از تکنیک های تصمیم گیری های چند شاخصه ای فرایند تحلیل شبکه ای و ویکور (مطالعه موردی: صنایع تولیدی)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
یکی از الزامات عصر اطلاعات، چابکی در صنایع تولیدی است. رسالت فن آورهایی تولیدی نوین منسوخ سازی روش های و تکنو لوژی های فعلی ست. ضرورت و اهمیت چابکی سازی در اکثر صنایع در پاسخ گویی به خواسته و نیاز جدید مشتریان, تغییرات روزا فزون بازار در رابطه با محصولات و خدمات جدید در یک بخش زمانی کوتاه مشهودست. بنابراین هدف پژوهش حاضر به منظور شناسایی و رتبه بندی شاخص های مهم در چابکی سازی زنجیره تامین در صنعت تولیدی قطعات خودروسازی در استان تهران و ارائه راهکاری عملی برای افزایش کسب مزیت رقابتی است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از جهت شیوه پیمایشی می باشد. روش جمع آوری داده های به طور کتابخانه ای، مراجع داخلی و لاتین است. جامعه آماری شامل 120 نفر از مدیران و کارشناسان ارشد تولیدی در استان تهران می باشند و و ابزار اندازه گیری تحقیق، پرسشنامه ای محقق ساخته در مقیاس لیکرت با بازه (1-5) بوده و در این تحقیق، از روش نمونه گیری تصادفی ساده به منظور انتخاب آزمودنی ها استفاده شده است. جهت تعیین روایی پرسشنامه، حجم نمونه اولیه شامل 30 نفر با بهره گیری از نظرات متخصصان می باشد و برای تعیین مقدار پایایی از آلفای کرونباخ با استفاده از اس پی اس اس محاسبه گردیده و مقدار آلفای کرونباخ بیشتر از 87/0 می باشد برای تجزیه و تحلیل داده های از فرایند تحلیل شبکه ای و ویکور استفاده شده تا روابط درونی بین شاخص ها مشخص گردد تا تاثیر گذاری و رتبه بندی آن ها تعیین شود یافته های حاصله گویای آن است که شاخص پیچیدگی فرایند و تقاضای بازار نسبت به سایر عوامل در بالاترین اولویت قرار دارند. نتایج نشان می دهد مدیران قادرند تمرکز لازم را بر روی شاخص های مهم داشته باشند تا در هنگام مواجه با مشکلات و احتمال وقوع ورشکستگی اقدام لازم را نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
87 تا 105
لینک کوتاه:
magiran.com/p2021614 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!