ارائه روشی جهت شناسایی و رتبه بندی ریسک های فرآیند توسعه محصول جدید در صنایع خودروسازی ایران با استفاده از روش ترکیبی ANP-DEMATEL

پیام:
چکیده:
رشد سریع تکنولوژی، افزایش ریسک پذیری و مخاطره در بازارهای جهانی و تغییر روزافزون درنیازهای مشتریان،تیم های توسعه محصول جدید را با فشارها و ریسک های متعددی مواجه نموده است..ریسک های بسیاری در فرآیند توسعه محصول جدید در تمام صنایع به طور ذاتی وجوددارد. بنابرین درک ، شناسایی و رتبه بندی ریسک ها مورد اهمیت می باشد. در این راستا ، براساس ادبیات پژوهش و مصاحبه های تخصصی انجام شده با خبرگان، شاخص های اصلی ایجاد ریسک در توسعه محصول جدید در صنایع خودرو سازی ایران شناسایی شده اند. با توجه به اینکه میان معیارها و زیرمعیارها رابطه وجود دارد از تکنیک دیمتل برای شناسایی الگوی روابط استفاده شده و با در نظر گرفتن شبکه روابط شناسایی شده در نهایت از تکنیک فرایند تحلیل شبکه (ANP) با بکارگیری نرم افزار استراتژیک برای شرکت ها دارد. هدف این مطالعه شناسایی و رتبه بندی ریسک ها در فرآیند توسعه محصول جدید در صنایع خودرو سازی ایران می سوپر دسیژن (Super decision) برای رتبه بندی معیارها و زیر معیارها استفاده شده است. نتیجه حاصل از تکنیک های به کار گرفته شده حاکی از این است که ریسک سازمانی از بیشترین اهمیت در مدیریت ریسک فرآیند توسعه محصول جدید صنعت خودرو کشور برخودار بوده و ریسک فنی کمترین اهمیت را دارا می باشد. از طرفی زیر معیار برنامه ریزی نادرست منابع دارای بالاترین اهمیت و زیر معیار فقدان ارتباطات کافی دارای کمترین اهمیت در صنایع خودروسازی ایران می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p2022615 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!