بررسی نگرش دانشجویان دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به منابع مطالعاتی در سال تحصیلی 1395-96

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
ییکی از مهم ترین اهداف آموزش در دانشگاه ها، بهبود فرایند آموزشی و افزایش میزان یادگیری است. نوع منابع مطالعاتی، در یادگیری موثر و ارتقای پیشرفت تحصیلی نقش بسزایی دارد. به همین منظور مطالعه ای با هدف بررسی نگرش دانشجویان دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نسبت به منابع مطالعاتی در سال تحصیلی 1395-96 انجام شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه ی توصیفی- مقطعی، در بین 661 نفر از دانشجویان مقطع دکترای عمومی دانشکده ی دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، به روش سرشماری در سال تحصیلی 1395-96، پرسش نامه ی طراحی شده توزیع گردید که 512 پرسش نامه ی تکمیل شده، دریافت شد و در نهایت 503 پرسش نامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. اطلاعات به وسیله ی پرسش نامه ی طراحی شده توسط محققان، که روایی و پایایی آن تایید شد، جمع آوری گردید. اطلاعات به دست آمده، وارد نرم افزار SPSS نسخه ی 23 شد و با آزمون های آماری توصیفی و تحلیلی از جمله کای اسکوئر، ANOVA، همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت (0/05p value <).
یافته ها
یافیافته های این پژوهش نشان دهنده ی گرایش (85/3 درصد) 429 نفر از دانشجویان به مطالعه ی جزوه کلاسی استاد به عنوان اولین اولویت منبع مطالعاتی در طول ترم بود که این مقدار، در زمان برگزاری آزمون 438 نفر (87/1 درصد) بود. همچنین بین میانگین معدل دانشجویان و فراوانی انتخاب اولویت اول منبع مطالعاتی در طول ترم، ارتباط معنی داری مشاهده شد (0/048 = p value).
نتیجه گیری
منبع مطالعاتی اکثر دانشجویان دندان پزشکی، جزوه های کلاسی بود. با توجه به اینکه منبع مطالعاتی نامناسب، می تواند موجب محدود شدن دانش دریافتی در دانشجویان شود، نتایج این مطالعه ضرورت نیاز به بازنگری در برنامه ریزی آموزشی و انتخاب روش های مناسب جهت افزایش تمایل دانشجویان به مطالعه ی کتب مرجع در رشته ی دندان پزشکی را نشان داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
283 تا 294
لینک کوتاه:
magiran.com/p2023025 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!