بررسی شیوع عفونت ادراری و ارتباط آن با سطح بیلی روبین و سایر فاکتورهای خونی در نوزادان شهر قم در طی سالهای 94-1390

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف 

عفونت سیستم ادراری یک مشکل بالینی رایج در همه ی گروه های سنی به ویژه نوزادان میباشد بطوریکه یک سوم از عفونت های باکتریال این دوران را تشکیل میدهد. تشخیص و درمان مناسب برای جلوگیری از عوارض آن الزم است و زردی نیز در دوره ی نوزادی میتواند ناشی ازاختالل عملکرد کبد کلستاز مجاری صفراوی باشد. این اختالل در یک نفر از 2011نوزاد زنده برآمد شده است. هدف از مطالعه ی حاضر بررسی ارتباط عفونت ادراری با بیلیروبین و سایر همبسته های آن در نوزادان بدو تولد شهر قم میباشد.

مواد و روش ها 

مطالعه مقطعی حاضر در سال 94 بر روی 50 نوزاد متولد شده با زردی در شهر قم اجرا گردید. نمونه های مورد نظر با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ایانتخاب گردیدند. متغیرهای مورد بررسی شامل، جنسیت، سن نوزاد، بیلی روبین توتال، بیلی روبین مستقیم،WBC ادرار، RBC ادرار، سلولهای اپیتلیال ادرار،WBC خون، RBC خون، هموگلوبین، هماتوکریت، MCV ،MCH ،MCHC ،نوتروفیل، لنفوسیت، مونوسیت، ائوزینوفیل، کشت ادرار و نوع باکتری بود. برای توصیف اطلاعات جمع آوری شده از آماره های توصیفی بر حسب نوع متغیر و برای بررسی ارتباط بین مقدار بیلیروبین با سابقه ابتال به عفونت ادراری با تعدیل اثر سایر متغیرها از مدل رگرسیون خطی چندگانه به روش گام به گام پسرو در سطح معنی داری 5 درصد در نرم افزار 20 SPSS استفاده گردید

یافته ها

میانگین سنی و بیلیروبین نوزادان بترتیب برابر 6/2 ± 8 روز و 4/8 ±15/2 بود. 28 نفر (56%) از نوزادان دختر و 14 نفر (28%) دارای عفونت ادراری بودند، که که 64/2 درصد از نوع باکتری اشیرشیا کالی، 28/6 درصد از نوع کلبسیال و 7/1 درصد از نوع انترو باکتر بودند. از نظر آماری ارتباط معنی داری با عفونت ادراری در دوران بارداری با مقدار بیلیروبین کل وجود داشت (MD=3/13,P=0/045) ارتباط سایر متغیرها با عفونت ادراری از نظر آماری در سطح معنی داری 5 درصد رد شد (p>0/05).

نتیجه گیری

با توجه به مطالعه حاضر بین عفونت ادراری نوزادان و سطح بیلیروبین ارتباط معنی داری وجود داشته و عفونت ادراری میتواند یکی از همبسته های مهم زردی دوران نوزادی باشد، بنابراین پیشنهاد می شود نوزادان ایکتریک از نظر عفونت ادراری مورد بررسی قرار گیرند و انجام کشت ادرار و بررسی رادیولوژیک و سونوگرافیک در نوزادان مبتال به عفونت ادراری صورت پذیرد. 

زبان:
فارسی
صفحات:
46 تا 57
لینک کوتاه:
magiran.com/p2023988 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!