تعیین الگوی حساسیت میکروب استرپتوکوک بتا همولیتیک گروه A نسبت به برخی از آنتی بیوتیک ها در بین مبتلایان به عفونت های استرپتوکوکی

پیام:
چکیده:
مقدمه
با کتری استرپتوکوک بتا همولیتیک گروه (GABHS) A یک میکروب بالقوه بیماری زا بوده و عفونت های گوناگون را در میان کودکان و بزرگسالان ایجاد می کند. بیش از 60 سال است که از پنی سیلین، به عنوان داروی انتخابی، برای درمان عفونت های این باکتری استفاده می شود و این در حالی است که، برخی باکتری های خانواده استرپتوکوک، مانند آنتروکوک، به پنی سیلین مقاوم شده اند، اما تاکنون گزارشی مبنی بر مقاوم بودن باکتری GABHS به پنی سیلین از هیچ جای جهان به چاپ نرسیده است. در بررسی کنونی، به الگوی حساسیت این باکتری به پنی سیلین و دیگر آنتی بیوتیک های معمول توجه شده است.
روش کار
در این طرح، 125 نمونه باکتری یاد شده، جدا شده از بیماران مبتلا به گلو درد چرکی، عفونت های سوختگی، سینوزیت و عفونت های پوستی نسبت به آنتی بیوتیک های پنی سیلین، وانکومایسین، تتراسیکلین، اریترومایسین، کلرامفنیکل، سیپروفلوکساسین و سفالوتین با روش های استاندارد Disk (DD) Diffusion واندازه گیری (MIC) Minimum Inhibitory Concentration تعیین حساسیت شدند.
یافته ها
صد در صد نمونه ها به پنی سیلین (MIC: 0.002-0.032 μgr/ml) و وانکومایسین (MIC: 0.125-2 μgr/ml) حساس بودند. حساسیت این تعداد استرپتوکوک بتا همولیتیک گروه A به سفالوتین، 97.6 درصد (MIC: 0.01-8 μgr) کلرامفنیکل، 88.8 درصد (MIC: 1-32 μgr/ml) اریترومایسین، 87.2 درصد (MIC: 0.32-64 μgr.ml)، تتراسیکلین 75.2 درصد (MIC: 0.125-128 μgr/ml) و سیپروفلوکساسین، 92.8 درصد (MIC:0.125-4 μgr.ml) بود.
نتیجه
باکتری های جدا شده از عفونت های گوناگون انسانی در این منطقه، مانند دیگر نقاط جهان، نسبت به پنی سیلین کاملا حساس بوده و آنتی بیوتیک انتخابی برای عفونت های استرپتوکوکی به شمار می آید. پیشنهاد می شود افرادی که، نسبت به پنی سیلین دارای واکنش های حساسیتی هستند از اریترومایسین و یا دیگر ماکرولید ها استفاده کنند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
15
لینک کوتاه:
magiran.com/p202502 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!