تاثیر تمرین هوازی و مصرف ال کارنیتین بر برخی فاکتورهای استرس اکسیداتیو کلیه موش صحرایی دیابتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

مصرف آنتی اکسیدان های غیرآنزیمی به صورت مکمل های غذایی، می توانند از طریق شکار رادیکال های آزاد تاثیر مثبتی درجهت کاهش استرس اکسیداتیو داشته باشند. از طرفی ورزش مناسب یکی از عوامل سبک زندگی است که برای کاهش خطر رادیکال های آزاد شناخته شده است. هدف از این پژوهش تعیین و تاثیر تمرین هوازی و مصرف ال کارنیتین بر برخی از فاکتورهای استرس اکسیداتیو کلیه موش صحرایی دیابتی بود.
 

روش بررسی

در این مطالعه تجربی، تعداد 45 سر موش نر نژاد ویستار در محدوده وزنی 200 تا 300 گرم ، به طور تصادفی به شش گروه؛ شم(5 سر رت)، کنترل سالم(8 سر رت)، کنترل دیابتی(8 سر رت)، دیابتی دریافت کننده ال کارنیتین(8 سر رت)، دیابتی تمرین هوازی(8 سر رت) و دیابتی تمرین هوازی و دریافت کننده ال کارنیتین(8 سر رت) تقسیم شدند. رت ها با تزریق تک دوز STZ(استرپتوزوتوسین) به مقدار 55 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن به صورت زیر صفاقی دیابتی شدند. رت هایی که گلوکز سرم آنها از 300 میلی گرم بر دسی لیتر بالاتر باشد به عنوان دیابتی در نظر گرفته شدند. رت های دریافت کننده ال کارنیتین روزانه 100 میلی گرم ال کارنیتین را به صورت خوراکی دریافت کردند. پروتکل تمرینی هوازی شامل پنج جلسه در هفته، از 20 دقیقه، سرعت 10) متر بر دقیقه) و شیب صفر درجه در هفته اول شروع شده و به صورت تدریجی در هفته ششم به 40 دقیقه، سرعت 20(متر بر دقیقه) و شیب 5 درجه رسید. متغیرهای وابسته تحقیق 24 ساعت پس از آخرین جلسه برنامه تمرینی به وسیله دستگاه الایزا و در بافت کلیه اندازه گیری شد. داده های جمع آوری شده با استفاه از آزمون های آماری شاپیرو ویلک، آنالیز واریانس دو طرفه و تعقیبی توکی تجزیه و تحلیل شدند.
 

یافته ها

شش هفته تمرین هوازی، مکمل ال کارنیتین ومداخله ترکیبی تمرین هوازی و مکمل ال کارنیتین بر فاکتور مالون دی آلدهید(MDA) و سوپراکسید دیسموتاز(SOD) بافت کلیه موش های مبتلا به دیابت تاثیر معنی داری نداشت(05/0p>)، ضمنا شش هفته تمرین هوازی بر فاکتور گلوتاتیون پراکسیداز(GPX) بافت کلیه موش های مبتلا به دیابت تاثیر معنی داری دارد(003/0=p)، اما مکمل به تنهایی و مداخله ترکیبی تمرین هوازی و مکمل بر فاکتور  GPXبافت کلیه موش های مبتلا به دیابت تاثیری نداشت(05/0p>).
 

نتیجه گیری

مصرف مکمل ال کارنیتین همراه با فعالیت ورزشی منظم، می تواند اثرات سودمندی بر سیستم دفاع آنتی اکسیدانی بدن و کاهش استرس اکسیداتیو در آزمودنی های دیابتی نوع 2 داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
293 تا 305
لینک کوتاه:
magiran.com/p2026135 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!