بررسی اثر محافظت کبدی عصاره هیدروالکلی گیاه آویشن دنایی(Thymus daenensis) بر سمیت کبدی القا شده به وسیله تتراکلریدکربن در موش های صحرایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

امروزه بیماری های کبدی یکی از مشکلات مهم جوامع بشری است. یافتن دارویی موثر در
درمان این اختلالات مورد توجه محققین و پزشکان می باشد آویشن دنایی به واسطه داشتن ترکیبات پلی فنلی و فلاونوئیدی دارای خواص آنتی اکسیدانی بالایی می باشند. هدف از این مطالعه تعیین و بررسی اثرات محافظت کبدی عصاره هیدروالکلی آویشن دنایی بر سمیت کبدی القا شده به وسیله تتراکلریدکربن در موش های صحرایی بود.

 روش بررسی

در این مطالعه تجربی، تعداد40 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار با وزن 250220 گرم به صورت تصادفی به پنج گروه هشت تایی تقسیم شدند. یک گروه به عنوان کنترل و در چهار گروه دیگر به وسیله تتراکلریدکربن سمیت کبدی)هپاتوتوکسیک) ایجاد شد. از این چهار گروه یک گروه به عنوان شاهد و در سه گروه دیگر روزانه به ترتیب 400 و 600، 800 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن موش از عصاره پودر گیاه به صورت دهانی داده شد. 45 روز بعد از شروع مطالعه در کلیه گروه ها آنزیم های آلانین آمینوترانسفراز (ALT)آسپارتات آمینوترانسفراز (AST)وآلکالین فسفاتاز (ALP)و هم چنین غلظت های سرمی پروتئین تام، آلبومین و بیلی روبین که از شاخص های آسیب های کبدی است اندازه گیری و با استفاده از آزمون آماری آنالیز واریانس تجزیه و تحلیل گردید.

 یافته ها

غلظت پروتئین تام، آلبومین و بیلی روبین تام و مستقیم در گروه کنترل منفی نسبت به گروه کنترل مثبت تفاوت معنی داری نداشت(05/0p>)، ولی میزان فعالیت آنزیم های کبدی تفاوت معنی داری را نشان داد(05/0p<). فعالیت آنزیم های کبدی در گروه آزمونII  و بیلی روبین در گروه آزمونIII  کاهش بهتری را نشان داد.

 نتیجه گیری

نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد عصاره گیاه آویشن دنایی در برابر آسیب های کبدی ایجاد شده به وسیله تتراکلریدکربن دارای اثرات محافظتی است.

زبان:
فارسی
صفحات:
413 تا 426
لینک کوتاه:
magiran.com/p2026144 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!