بازنمایی و تحلیل وضعیت مقاله های نمایه شده پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در پایگاه اسکوپوس در شبکه های اجتماعی: مطالعه آلتمتریکس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

با توجه به رشد روزافزون استفاده از شبکه های اجتماعی، ضرورت ارزیابی پژوهش هایی که از طریق این شبکه ها منتشر می شوند، مطرح شد. از این رو سنجه های جدیدی برای بررسی اثرگذاری علمی در شبکه های اجتماعی قابل بهره گیری شدند. سنجه های برگرفته از شبکه های اجتماعی که دگرسنجه نام گرفته اند، فرصت جدیدی برای ارزیابی پژوهش فراهم کردند. لذا این پژوهش با هدف بررسی میزان حضور مقاله های نمایه شده پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در پایگاه اسکوپوس در شبکه های اجتماعی انجام گرفته است.

مواد و روش ها

پژوهش حاضر از نوع کاربردی بوده که با استفاده از دگرسنجه ها انجام گرفته است. در این پژوهش مقاله های دارای بیشترین نمره دگرسنجه مشخص شد. جمع آوری این داده ها از تاریخ 1/4/1397 تا 1/6/1397 از طریق پایگاه اسکوپوس انجام گرفته است. تحلیل آماری داده ها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی (ضریب همبستگی پیرسون) و نرم افزارهای اکسل و SPSS ویرایش 20 انجام گرفته است.

یافته ها

یافته های پژوهش نشان داد که از 679 مقاله نمایه شده پژوهشگران دانشگاه علوم پژشکی بوشهر در پایگاه اسکوپوس، 128 مقاله در شبکه های اجتماعی دارای نمره دگرسنجه بودند که در شبکه های اجتماعی مختلف به اشتراک گذاشته شده بودند. بررسی انواع شبکه ها نشان داد که مندلی (79/79 درصد) و توئیتر (58/8 درصد) مهم ترین شبکه های اجتماعی بودند که کاربران، مقاله های این پژوهش را از طریق آن ها بازدید کرده یا به اشتراگ گذاشته اند. در نهایت مطالعه همبستگی میان دگرسنجه ها و شاخص های استنادی مقاله های این پژوهش نشان از وجود رابطه آماری مثبت و معناداری دارد.

نتیجه گیری

در نهایت می توان بیان کرد که دگرسنجه ها می توانند به عنوان مکمل شاخص های استنادی برای بررسی عملکرد پژوهشگران مورد استفاده قرار گیرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
222 تا 235
لینک کوتاه:
magiran.com/p2026634 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!