اثر سم مالاتیون بر فعالیت برخی از آنزیم های گوارشی و آسیب شناسی بافت روده در بچه تاس ماهی ایرانی (Acipenser persicus Borodin, 1987)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف این مطالعه ارزیابی تغییرات وابسته به غلظت و زمان در آنزیم های گوارشی روده (لیپاز، آمیلاز و پروتئاز) و آسیب شناسی بافت روده در بچه تاس ماهی ایرانی در مواجهه با غلظت های تحت حاد سم مالاتیون (0، 05/0، 1/0 و LC502/0) برای مدت 7 روز است. بر اساس نتایج فعالیت آنزیم های لیپاز، آمیلاز و پروتئاز در مواجهه با مالاتیون نسبت به غلظت و زمان کاهش یافت (P<0.05). به طوری که کمترین میزان فعالیت آنزیم ها در تیمار 2/0 میلی گرم در لیتر سم مالاتیون در پایان آزمایش بود. مهم ترین اثرات آسیب شناسی مالاتیون بر بافت روده در مقایسه با گروه شاهد شامل خونریزی، از بین رفتن سلول های اپیتلیال روده، جوش خوردن پرزهای روده، از بین رفتن حاشیه مسواکی سلول های اپیتلیال، پوسته پوسته شدن سلول های اپیتلیال، صاف شدن سطح پرزهای روده، واکوئل زایی سیتوپلاسم، هیپرتروفی سلول های اپیتلیال روده، چروکیده شدن پرزهای روده و نکروز سلولی ناحیه عضلانی بود. آسیب های بافت روده در غلظت های بالاتر با گذشت زمان، شدیدتر بود. نتایج نشان می دهد حتی مقادیر کم (LC50 05/0) مالاتیون می تواند اثرات نامطلوب بر سلامت بچه تاس ماهیان ایرانی که از گونه های مهم دریای خزر محسوب می شود، داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
107 تا 128
لینک کوتاه:
magiran.com/p2027061 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!