تاثیر ماساژ کف پا با روغن بادام بر شدت خستگی در بیماران همودیالیزی مراجعه کننده به مراکز آموزشی - درمانی ارومیه در سال 1395

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

نارسایی مزمن کلیوی یک اختلال کلیوی پیشرونده غیرقابل بازگشت است که باعث ایجاد عوارض و مشکلات متعددی در بیماران همودیالیزی می شود. یکی از عمده ترین شکایت های گزارش شده در بین افراد تحت همودیالیز خستگی است. امروزه به دلیل عوارض جانبی ناشی از درمان های دارویی، در معالجه بیماران به روش های غیردارویی مانند طب سنتی و ماساژ درمانی روی آورده شده است. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر ماساژ کف پا با روغن بادام بر شدت خستگی بیماران همودیالیزی انجام شده است.

مواد و روش کار

در این مطالعه نیمه تجربی، تعداد 60 بیمار همودیالیزی مراجعه کننده به مراکز آموزشی-درمانی ارومیه در سال 1395 به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه کنترل (30 نفر) و گروه مداخله (30 نفر) تقسیم شدند. در گروه مداخله، ماساژ کف پا با روغن بادام به مدت دو ماه توسط پژوهش گر انجام شد و گروه کنترل نیز فقط تحت نظر قرار گرفتند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه قبل و بعد از مداخله جمع آوری گردید. داده ها توسط آزمون های آماری کای دو، تی زوجی و تی مستقل تجزیه وتحلیل و در سطح 05/0p< معنی دار تلقی شدند.

یافته ها

آنالیز داده ها نشان داد اختلاف میانگین نمره شدت خستگی قبل از مداخله در گروه کنترل 24/1±53/5 و در گروه مداخله 76/0±06/6 بود که بین آن ها ازنظر آماری تفاوت معنی داری وجود ندارد (06/0p=)، ولی بعد از انجام مداخله (ماساژ) میانگین نمره شدت خستگی در گروه مداخله 17/1±51/5 نسبت به گروه کنترل 25/1±57/4 کاهش قابل ملاحظه ای پیدا کرد که این کاهش ازنظر آماری معنی دار بود (001/0p<).

بحث و نتیجه گیری

یافته های به دست آمده از این پژوهش، نشان داد که ماساژ کف پا با استفاده از روغن بادام در کاهش شدت خستگی بیماران همودیالیزی موثر واقع شده است، بنابر این استفاده ازاین روش جهت کاهش شدت خستگی بیماران همودیالیزی در بخش های دیالیز قابل توصیه می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
346 تا 354
لینک کوتاه:
magiran.com/p2028280 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!