پیش بین کننده های رفتارهای مراقبتی پرستاران در بخش های مراقبت ویژه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

مراقبت یک ضرورت اخلاقی است. رفتارهای مراقبتی دربرگیرنده اقدامات و رفتارهایی است که توسط پرستاران برای ارائه مراقبت فیزیکی، عاطفی، اجتماعی، معنوی و روانی به بیماران ارائه می شوند. در حقیقت این فرض وجود دارد که احساس تحت مراقبت قرار گرفتن در بیماران ناشی از رفتارهای مراقبتی می باشد. هدف از مطالعه حاضر استخراج پیش بین کننده های رفتارهای مراقبتی پرستاران در بخش های مراقبت ویژه بود.

مواد و روش کار

مطالعه حاضر، یک مطالعه توصیفی- تحلیلی می باشد که نمونه گیری به روش تمام شماری بر روی 350 پرستار بخش های مراقبت ویژه بیمارستان های آموزشی ارومیه صورت گرفت. پرسشنامه شامل 3 قسمت: مشخصات دموگرافیک، پرسشنامه رفتارهای مراقبتی لارسون (Q-Care) و پرسشنامه تعیین کننده های رفتار مراقبتی (DNCB) بود. داده ها با استفاده از نرم افزار Spss20 در سطح معنی داری p<0/05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

مهم ترین ابعاد رفتارهای مراقبتی"در دسترس بودن"، "پایش و پیگیری بیمار" و " توضیح دادن به بیمار" بود. بر اساس نتایج آنالیز تحلیلی با رگرسیون پیش بین کننده های بعد" در دسترس بودن" احساس امنیت شغلی و نیاز و خواست بیمار یا سیستم بود، برای بعد " پایش و پیگیری بیمار" تجربه کاری، باور به لزوم ارائه خدمات با کیفیت، احساس باارزش بودن در سیستم و زمان اختصاص یافته به مراقبت مستقیم و برای بعد"توضیح دادن به بیمار" آیتم های جنسیت بیمار، احساس مسئولیت و سن پرستار (گروه سنی بالاتر از 45 سال) استخراج شد.

بحث و نتیجه گیری

نتایج حاصل از این پژوهش می تواند در سطوح مختلف آموزشی و مدیریت پرستاری مورد بهره برداری قرار گیرد. مدیران و محققین پرستاری به منظور ارتقاء کیفیت مراقبت های پرستاری درعین حال با صرفه جویی در وقت و هزینه کافی است، تمرکز بر فاکتورهای پیش بین کننده در هر بعد مراقبتی داشته باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
371 تا 378
لینک کوتاه:
magiran.com/p2028283 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!