ارتباط بین سلامت معنوی و استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی در دانش آموزان دبیرستانی شهر فیروزآباد استان فارس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

در جوامع مختلف ، توجه به بعد معنوی سلامت مورد تاکید قرار گرفته و به عنوان یکی از ابعاد سلامتی در تعریف سازمان جهانی بهداشت ارائه گردیده است. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط بین سلامت معنوی و استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی در دانش آموزان دبیرستانی شهر فیروزآباد استان فارس در سال 1395 انجام شد.

روش بررسی

در این مطالعه مقطعی، 380 دانش آموز 18-16 سال به روش نمونه گیری طبقه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این مطالعه پرسشنامه های اطلاعات دموگرافیک، استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی و پرسشنامه ارزیابی سلامت معنوی پولتزن و الیسون بود. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون های آنالیز واریانس، همبستگی پیرسون و رگرسیون لجستیک استفاده شد.

یافته ها

میانگین نمره سلامت معنوی در افراد مورد بررسی 17/01 ± 83/98و با متغیرهای مقطع تحصیلی 0/001≥P)  و مدت زمان استفاده از اینترنت (0/02 = P)  دارای رابطه معنی دار بود. همچنین مدت زمان استفاده از شبکه های اجتماعی   مجازی درآمد ماهانه همبستگی مستقیم (0/17 =r)، و با سلامت مذهبی (0/64- = r)، سلامت فردی (0/11- = r) و نمره کل سلامت معنوی (0/09- = r)  همبستگی معکوس داشت. دانش آموزان(65/77%) به شبکه های اجتماعی دسترسی داشتند و از بین شبکه های اجتماعی مجازی اکثر دانش آموزان (29/36%) از شبکه اجتماعی واتس آپ استفاده می کردند.بر اساس نتایج رگرسیون لجستیک میانگین نمره سلامت معنوی مطلوب در دانش آموزانی که بین 20-11، 30-21 و بیشتر از 30 ساعت در هفته از شبکه های اجتماعی استفاده کرده بودند به ترتیب 83/0، 0/72 و 0/27  دانش آموزانی بود که در طول هفته کمتر از 10 ساعت استفاده داشتند.

نتیجه گیری

میزان دسترسی به اینترنت دردانش آموزان پسر بیشتراز دختران است و سطح سلامت معنوی درهردوجنس درحد متوسط می باشد با توجه به تاثیر وگستره روز افزون این شبکه ها در سیر زندگی دانش آموزان به ویژه سلامت معنوی آنان ، نیازهای ارتباطی آنها بایستی مورد عنایت مسئولان امر واقع شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 56
لینک کوتاه:
magiran.com/p2028342 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!