اصلاح طرح هندسی میدان با هدف بهبود مولفه های ترافیکی با استفاده از نرم افزار شبیه ساز Aimsun (مطالعه موردی: میدان شیخ عطار نیشابوری چالوس)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (ترویجی)
چکیده:
زمینه و هدف

کنترل ظرفیت میدان، نکته بسیار مهم و حساسی است که باعث عملکرد صحیح کل شبکه حمل ونقل شهری می گردد. توسعه زیرساخت ها با توجه به منابع محدود موجود، باید به گونه ای انجام پذیرد که حرکت روان و ایمنی را برای جریان ترافیک فراهم نماید.

روش

یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر عملکرد میدان ها، هندسه میدان می باشد. در این پژوهش که از نرم افزار شبیه ساز Aimsun به منظور مدل سازی در سطح خرد نگر استفاده گردیده، میدان شیخ عطار نیشابوری چالوس شبیه سازی شده و موردتحلیل و بررسی قرار گرفته است. داده های حاصل از سرشماری مطالعات میدانی شامل سرشماری تعداد خودروهای سواری، اتوبوس های عبوری و کامیون ها در محدوده میدان و رویکردهای منتهی به آن در ساعت اوج ترافیک (از 7 الی 8 عصر) بوده است. به علاوه، درصد انتخاب مسیر حرکت خودروها در میدان نیز به منظور تعیین وضعیت ترافیکی میدان مشخص گردید. پس از جمع آوری و ورود داده ها در نرم افزار Aimsun، کالیبراسیون و بومی سازی نرم افزار صورت گرفت تا خروجی نرم افزار بر اساس شرایط منطقه تنظیم گردد و نتایج حاصل دارای صحت و اعتبار کافی باشد. سپس پیشنهادهایی در غالب هفت سناریو برای اصلاح طرح هندسی آن شامل دو میدان دایره ای شکل با قطرهای 21/35 و 33/14 متر، دو میدان بیضی شکل با قطرهای بزرگ 46/04 و 50/34 متر و قطر کوچک برابر با 21/35 متر، یک میدان به شکل منحنی و دو میدان به شکل اشکی ارائه گردیده و شبیه سازی شدند.

یافته ها

به کمک خروجی های نرم افزار، متغیرهای موثر جریان ترافیک میدان برای وضعیت موجود و پیشنهادها، توسط نمودارها و جدول ها بررسی گردید و در نهایت سناریوی پنجم پیشنهادی به دلیل بهبود مولفه های ترافیکی (تاخیر 44 درصد، چگالی 46 درصد، زمان سفر 32 درصد و سرعت 40 درصد) به عنوان گزینه نهایی انتخاب شد. با بررسی نتایج مشخص گردید که با افزایش ناحیه تداخلی می توان حجم ترافیک عبوری و سرعت حرکت وسایل نقلیه را افزایش و چگالی خودروها را کاهش داد و در نتیجه جریان ترافیک را بهبود بخشید. همچنین با طراحی مناسب دور برگردان به منظور عبور تانکرهای نفت کش در قسمت جنوبی میدان موردمطالعه به شرط داشتن حریم لازم، سناریوی استفاده از میدان اشکی شکل، نتایج بهتری را به همراه خواهد داشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 71
لینک کوتاه:
magiran.com/p2028423 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!