بررسی رابطه حضور نماینده زن در هیئت مدیره و کیفیت سود شرکتهای پذیرفته شده در بورس تهران و ارتباط آن با متغیرهای حسابداری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

این تحقیق بر حسب هدف از نوع کاربردی، بر حسب بعد زمانی از نوع طولی، برحسب نحوه گردآوری داده ها از نوع آرشیوی یا پس رویدادی، بر حسب ماهیت داده ها از نوع کمی و بر حسب منطق استدلالی قیاسی-استقرایی می باشد. با توجه به اینکه هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین حضور نماینده زن در هیئت مدیره و کیفیت سود شرکتها است، از مدل رگرسیون چندمتغیره برای ارزیابی این رابطه استفاده می شود. در عین حال با توجه به اینکه ماهیت داده های این مطالعه، داده های ترکیبی است، مدل بهکار گرفته شده یک مدل پانل چندمتغیره است. جامعه آماری این پژوهش کل شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشند. در این پژوهش، صورتهای مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس طی سالهای 1387 الی 1393 به مدت 8 سال مورد بررسی و تحلیل قرار میگیرد. روش گردآوری داده ها میدانی و آرشیوی می باشد روش نمونه گیری بر اساس حذف سیستماتیک (غربالگری) میباشد. نتایج نشان میدهد که حضور نماینده زن در هیئت مدیره ، تاثیر معناداری بر اقلام تعهدی اختیاری شرکتها دارد. با توجه به ضریب متغیر حضور نماینده زن در هیئت مدیره که برابر با 0/0325- (علامت ضرایب منفی است) می باشد، می توان بیان نمود که رابطه معکوسی بین این متغیر و متغیر اقلام تعهدی اختیاری وجود دارد. یعنی اینکه با افزایش حضور نماینده زن در هیئتمدیره شرکتها، اقلام تعهدی اختیاری شرکتها کاهش می یابد، اما از آنجائی که در این پژوهش اقلام تعهدی اختیاری به عنوان جانشین معکوس متغیر کیفیت سود شرکتها در نظر گرفته شده است، در نتیجه میتوان بیان نمود که با افزایش حضور نماینده زن در هیئت مدیره شرکتها، اقلام تعهدی اختیاری شرکتها کاهش و در نتیجه کیفیت سود شرکتها افزایش می یابد.

زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p2029067 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!