ارزیابی فعالیت آنتی هیپوکسی برگ و میوه پلم و برگ مورد در موش سوری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

هیپوکسی به خصوص در بیماری های قلبی و ایسکمی رخ داده و در نهایت منجر به مرگ می شود. ترکیبات آنتی اکسیدان می توانند فعالیت آنتی هیپوکسی نشان دهند. پلم و مورد، گیاهان شناخته شده ای هستند که فعالیت آنتی اکسیدانی خوبی دارند، اما فعالیت آنتی هیپوکسی آن ها هنوز گزارش نشده است.

مواد و روش ها

 در این مطالعه تجربی، اثر محافظتی عصاره متانلی میوه و برگ پلم و برگ مورد در مقابل مرگ و میر ناشی از هیپوکسی در موش سوری با سه مدل هیپوکسی خفگی، خونی و جریان خونی بررسی شد. نتایج با آنالیز واریانس یک سویه و متعاقب آن نیومن کولز تفسیر شد.

یافته ها

 عصاره مورد در هیپوکسی خفگی بسیار موثر بود. در دوز mg/kg 125 زمان زنده ماندن را به مراتب بیشتر از کنترل افزایش داد (0/001< P). در هیپوکسی جریان خونی، عصاره برگ پلم فعالیت خیلی خوبی از خود نشان داد. در دوز mg/kg 5/62 زمان زنده ماندن را طولانی کرد (0/001< P). عصاره مورد نیز در همین دوز موثر بود (01/0< P). در مدل خونی، عصاره های پلم به طور معنی دار زمان زنده ماندن را افزایش دادند. در دوز mg/kg 125 عصاره برگ پلم زمان زنده ماندن را افزایش داد (0/001< P). این عصاره در دوز mg/kg 5/62 نیز موثر بود (0/01< P).

استنتاج

عصاره ها فعالیت محافظتی خوبی در برخی مدل ها از خود نشان دادند. عصاره های مورد و میوه پلم موثرترین عصاره بودند. این عصاره ها از نظر آماری به طور قابل ملاحظه ای و به صورت وابسته به دوز، زمان زنده ماندن را نسبت به گروه کنترل در موش ها افزایش دادند.

زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 73
لینک کوتاه:
magiran.com/p2029266 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!