نامگذاری، تعریف و سبب شناسی بیماری هاری در متون طبی دوره تمدن اسلامی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

هاری یکی از کهن ترین بیماری های مرگبار تاریخ بشری است که همچنان  تعدادی از مبتلایان در اثر عدم دریافت درمان موثر جان خویش را در اثر این بیماری از دست می دهند. با آن که در متون پزشکی دوره تمدن اسلامی، بیماری هاری به طور مفصل بیان شده اما متاسفانه این مطالب مورد غفلت و بی توجهی قرار گرفت. هدف این مطالعه شناسایی و تبیین دانسته های پزشکان دوره اسلامی درباره بیماری هاری اعم از نامگذاری، تعریف و سبب شناسی در متون طبی است.

مواد و روش ها

این مطالعه یک پژوهش کیفی با روش تحلیل محتواست. گردآوری داده ها با کلید واژه هایی چون هاری، داء الکلب، دیوانگی سگ، سگ دیوانه، هار گزیده در منابع پزشکی سنتی جهان اسلام جستجو و استخراج شد. سپس داده ها در موضوعات نامگذاری، تعریف و سبب شناسی هاری، دسته بندی شد. پس از مطالعه مکرر یادداشت ها و جداسازی مطالب تکراری، یافته های مطالعه بر اساس دسته بندی یادشده ارائه شد.

یافته ها

یافته های این مطالعه نشان می دهد پزشکان جهان اسلام با توجه به میزان دانش زمانه خویش درک درستی از بیماری و علل آن داشته اند که فقط در صفحات کتب باقی مانده و در تاریخ علم کنونی جهان راه پیدا نکرده است.

استنتاج

با تحلیل و تبیینی که در این مطالعه انجام شد نتیجه آن است که دانش مسلمانان از هاری هرگز مبتنی بر خرافات و موهومات و یا صرفا تکرار مطالب دانشمندان روم و یونان نبوده است. افزون بر این در متون دوره اسلامی بحث های قابل توجهی برای تبیین سبب پیدایش هاری در سگ وجود دارد که شایسته توجه محققین می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
167 تا 174
لینک کوتاه:
magiran.com/p2029275 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!