اثر تمرینات هوازی شدت متوسط روی غلظت های ایمونوگلبولین A شیرمادر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه

 خصایص ایمنی شیر مادر به خوبی شناخته شده است. اما هنوز اثرات فعالیت بدنی روی ویژگی های ایمنی هومورال شیر مادر  چندان مشخص نیست. بنابراین، گزارش ها بر تعامل ورزش و غلظت های ایمونوگلوبولی آشیر مادر بحث انگیز می باشد. هدف مطالعه حاضر بررسی اثر فعالیت هوازی منتخب با شدت 60 تا 70 درصد ضربان قلب ذخیره روی غلظت های IgA در شیر مادر و همچنین ترکیب بدنی آنان بوده است. 

روش شناسی

در این مطالعه، تعداد 28 زن غیر فعال (7/5±29 سال؛ حداکثر اکسیژن مصرفی 4±36 میلی لیتر/کیلوگرم/دقیقه)، با نمونه گیری تصادفی به دو گروه ورزش و کنترل تقسیم شدند و در تحقیق شرکت نمودند. گروه ورزش برخی از تمرینات ویژه هوازی را به مدت 10 هفته اجرا نمودند در حالیکه گروه کنترل در این تمرینات شرکت نداشتند. نمونه های شیر از هر دو گروه جمع آوری و به روش الیزا اندازه گیری و بررسی شدند. ترکیب بدنی آزمودنی ها نیز در مراحل مختلف مورد سنجش قرار گرفت. 

یافته ها

 در شرایط استراحت، هر دو گروه از لحاظ غلظت های IgA (549/0P=) و ترکیب بدن یکسان (204/0P=) بودند. غلظت هایIgA  در شرایط تمرین با شدت 60٪ (060/0P=) و 70٪ (001/0P=) حداکثر ضربان قلب ذخیره، افزایش معنی داری را در مقایسه  با مقادیر میانگین وضعیت استراحت در دو گروه نشان داد. متغیرهای ترکیب بدن فقط از لحاظ مقایسه تاثیرات عمومی معنی دار بودند، بعبارتی فقط درعامل های گروه (003/0P=) و اثرات متقابل گروه-مدت تمرینات. 

نتیجه گیری

 نتایج این تحقیق نشان می دهد که تحت تاثیر تمرینات شدت متوسط، دستگاه ایمنی ترشحی مادران، تغییراتی را تجربه می کند. بنابراین، غلظت های IgA شیر مادر افزایش می یابد. بعلاوه، با کاهش وزن چربی، کاهش درصد توده چربی و افزایش در چگالی بدن، سطح آمادگی هوازی مادران افزایش پیدا می کند که با عملکرد شیر دهی آنها تناقضی ندارد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
21 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p2029761 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!