اثر تمرین مقاومتی با زمان بندی خطی و غیرخطی بر برخی شاخص هایعملکردی کلیه در زنان با چاقی شکمی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

هدف از مطالعه حاضر، تعیین اثر 12 هفته تمرین مقاومتی با زمان بندی خطی و غیرخطی بر کراتینین سرم، میزان فیلتراسیون گلومرولی (GFR) و برداشت کراتینین در زنان با چاقی شکمی بود.

مواد و روش ها

تعداد 42 زن به صورت تصادفی در گروه های تمرین مقاومتی خطی(15 نفر، سن: 5/5±4/40 سال و اندازه محیط شکم: 5/6±6/103 سانتی متر)، تمرین مقاومتی غیرخطی(15 نفر، سن: 9/5±9/35 و اندازه محیط شکم: 8/5±4/99) و گروه کنترل(12 نفر، سن: 9/6±3/38 و اندازه محیط شکم: 7/5±4/97) در این مطالعه شرکت کردند. برنامه تمرین مقاومتی در هر گروه شامل 12 هفته و سه جلسه در هفته بود که با زمان بندی متفاوت(خطی و غیرخطی) اجرا شد. پیش و پس از 12 هفته تمرین، نمونه خون در حالت ناشتا برای اندازه گیری سطح سرمی کراتینین از آزمودنی ها گرفته شد. مقادیر GFR و برداشت کراتینین نیز با استفاده از دستگاه بیوایمپدانس در این مراحل برآورد شد.

یافته های پژوهش

نتایج نشان داد میزان برداشت کراتینین در گروه های مقاومتی خطی(P=0.048) و غیرخطی(P=0.011) در مقایسه با گروه کنترل افزایش معناداری داشت. در مقایسه با گروه کنترل، تمرین مقاومتی غیرخطی سبب افزایش معناداری(P=0.013) در میزان GFR شد، اما این افزایش در گروه مقاومتی خطی به سطح معناداری نرسید(P=0.089). تمرین های مقاومتی خطی و غیرخطی به طور مشابه و معناداری منجر به کاهش غلظت کراتینین سرم شدند.

بحث و نتیجه گیری

دو مدل زمان بندی تمرین مقاومتی در کاهش غلظت کراتینین خون اثرات یکسانی داشتند، در حالی که به نظر می رسد مدل غیرخطی در افزایش GFR اثرات موثرتری داشته است.

زبان:
فارسی
صفحات:
112 تا 120
لینک کوتاه:
magiran.com/p2029974 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!