تکثر معنی و دگردیسی سیمای بیدل در محیط های ادبی آسیای مرکزی (1870-1991م)
بیدل 1054-1133ق (1720-1644م) از نیمه دوم سده هجدهم میلادی به یکی از محبوبترین شاعران فارسیزبان در آسیای مرکزی تبدیل و میراثش دستمایه مخاطبان حرفهای به شعر فارسی شد. آنها فارغ از خاستگاه زبانی و فرهنگی، این میراث را براساس زمینه های ذهنی و علایق خود تفسیر میکردند. نگارنده در این نوشتار با استفاده از دستاوردهای هرمنوتیک فلسفی، بهدنبال یافتن پاسخ این پرسش است که علاوهبر ویژگی های میراث بیدل، چه زمینه های اجتماعی و فرهنگی در منطقه موجب شده بود تا اشعار وی متناسب با زمینه های ذهنی مخاطبان تفسیر و به تلون سیمای بیدل منجر شود؟ براساس نتایج پژوهش، با عطف توجه به ماوارءالنهریبودن اجداد بیدل و مهاجرت آنها به هند، دلیل اصلی توجه مخاطبان در این منطقه به بیدل را باید در نوع جهانبینی بیدل، ظرفیت خوانشپذیری شعر وی از یک سو و تحولات ایجاد شده در آسیای مرکزی در نیمه دوم سده نوزدهم و آغاز سده بیستم که منجر به پیدایش جریانهای فکری جدید در منطقه شد از سوی دیگر، در شکلگیری این نوع خوانشها دخیل دانست.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.