آیا آلودگی به ولباکیا، درصد دیاپوز و میزان ذخایر انرژی زنبور پارازیتویید Trichogramma brassicae را در پاسخ به طیف نوری تغییر می دهد؟

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در این پژوهش، اثر قرارگیری در طیف های مختلف نوری بر تغییرات ذخایر انرژی پارازیتوییدهای ماده آلوده به ولباکیا و غیرآلوده Trichogramma brassicae و نیز درصد دیاپوز نتاج آن ها مورد مطالعه قرار گرفت. طول دوره نوری دارای اثر مادری در القای دیاپوز در زنبورهای پارازیتویید جنس Trichogramma است اما تاکنون اثر طیف های نوری بر دیاپوز آن ها مطالعه نشده است. نسل مادری تحت طیف های نوری: آبی (475-455 نانومتر)، سبز (535-515 نانومتر)، نارنجی (595-585 نانومتر)، قرمز (630-620 نانومتر) و سفید (5000 تا 10000 کلوین) پرورش یافت و به ماده های 24 ساعته اجازه داده شد تا در تخم های Ephestia kuehniella تخم گذاری کنند. نسل دیاپوزگذران در تاریکی مطلق و دمای 10 درجه سلسیوس به مدت دو ماه نگهداری شد. بر اساس نتایج به دست آمده، آلودگی به ولباکیا و قرارگیری نسل مادری تحت طیف های مختلف نوری، بطور معنی داری در القای دیاپوز و نیز میزان ذخایر انرژی T. brassicae به استثنا میزان گلیکوژن اثرگذار است. حداکثر و حداقل درصد دیاپوز در جمعیت آلوده در طیف های سبز و سفید و در جمعیت غیرآلوده در طیف های سفید و سبز مشاهده شد. ماده های غیرآلوده در تمامی طیف های نوری به استثنا طیف نوری سفید، لیپید و پروتئین کمتری نسبت به ماده های آلوده داشتند. درصد دیاپوز در جمعیت غیرآلوده بیش از آلوده در تمامی طیف های نوری بود. دو جمعیت واکنش کاملا متفاوتی را در برابر طیف های نوری نشان دادند. ولباکیا سبب بروز پاسخ متفاوت دو جمعیت از لحاظ درصد و الگوی دیاپوز شد. نتایج حاصل از این پژوهش می تواند نقش کلیدی در بهبود روند تولید انبوه و ذخیره بلندمدت این عامل کنترل بیولوژیک داشته باشد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
1173 تا 1182
لینک کوتاه:
magiran.com/p2031201 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!