مقایسه تولید علم جامعه جراحی ایران در پایگاه های استنادی اسکوپوس و وب آو ساینس طی سال های 2000-2017

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

علم محصول کنجکاوی، تفکر، تعقل، خرد و تجربه های فردی و گروهی است و تمام ملت های جهان در تولید آن نقش دارند. در سال های اخیر نیز تولیدات علمی حوزه های مختلف از جمله حوزه جراحی توسط سازمان ها و پایگاه های مختلفی از جمله ISI و اسکوپوس و در داخل ISC مورد سنجش و ارزیابی قرار می گیرد. از این رو نتایج این سنجش ها می تواند راهنمای عملی در اختیار دست اندرکاران، نویسندگان و صاحبان نشریات علمی قرار دهد تا به تقویت نقاط ضغف خود مبادرت ورزند. هدف از انجام این پژوهش بررسی و مقایسه تولید علم جامعه جراحی ایران در سال های 2000 تا پایان سال 2017 با استفاده از دو پایگاه استنادی اسکوپوس و وب آو ساینس است.

مواد و روش ها

پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات از نوع توصیفی - پیمایشی می باشد که با رویکرد علم سنجی انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه تولیدات علمی پژوهشگران ایرانی حوزه جراحی با استفاده از پایگاه-های استنادی وب آو ساینس و اسکوپوس طی سال های 2000-2017 می باشد. روش کار بدین طریق بوده است که با محدود کردن کلید واژه Surgery در گزینه Topic و محدود کردن آن به Iran جستجو صورت گرفت. همچنین با استفاده از گزینه موتور تحلیل تعبیه شده بر روی پایگاه و دانلود و ذخیره داده ها به فرمت Tab Limited و انتقال آن به نرم افزار اکسل، تجزیه تحلیل مرتبط با هر یک از سوالات تحقیق انجام شد و جداول و نمودارهای مورد نظر ترسیم گردید.

یافته ها

یافته های پژوهش نشان داد که هاشمی با تولید 95 رکورد در پایگاه وب آو ساینس و 132 رکورد در پایگاه اسکوپوس پژوهشگر برتر حوزه شناخته شد. دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز با بیشترین میزان تولید در هر دو پایگاه پرتولیدترین سازمان حوزه جراحی می باشد. بررسی نشریات نشان داد نشریه Iranian Red Crescent Medical Journal با 177 رکورد در پایگاه وب آو ساینس و نشریه Journal of Isfahan Medical School با 304 رکورد در پایگاه اسکوپوس نشریات برتر حوزه جراحی هستند. پژوهشگران ایرانی حوزه جراحی بیشتر تولیدات خود را در پایگاه وب آو ساینس با موضوع "General Internal Medicine" و در پایگاه اسکوپوس با موضوع "Medicine" منتشر ساخته اند. از دیگر بررسی های پژوهش حاضر شناسایی کشورهای همکار ایران در تولیدات علمی حوزه جراحی بود که مشخص شد پژوهشگران ایرانی بیشترین تولیدات علمی خود را در هر دو پایگاه مورد بررسی، با پژوهشگرانی از کشورهای ایالات متحده آمریکا، کانادا و انگلیس به انجام رسانده اند.

نتیجه گیری

نتایج پژوهش نشان داد روند انتشار تولیدات حوزه جراحی در دو پایگاه به صورت صعودی در جریان است. همچنین نویسندگان شاخص در هر دو پایگاه در رتبه های اول تا سوم قرار دار ند. هر چند تعداد آنها در هر دو پایگاه با هم متفاوت می باشد. همچنین نتایج نشان داد که پژوهشگران این حوزه در دو پایگاه، تولیدات علمی خود را در مجلات مختلفی منتشر می نمایند و تولیدات علمی خود را به مجلاتی خاص محدود نکرده اند.

زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 39
لینک کوتاه:
magiran.com/p2032108 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!