بررسی کلینیکی شیوع ضایعات دهانی در بیماران مبتلا به عفونت HIV مراجعه کننده به بیمارستان امام خمینی و یک مطب خصوصی در شهر تهران (81-1380)

چکیده:
سابقه و هدف
پس از گذشت دو دهه از بروز سندرم نقص ایمنی (HIV) اپیدمیولوژی آن دائما در حال تغییر است. اگر چه این بیماری از شمال آمریکا و اروپای شرقی و آفریقا شروع شد اما امروزه در تمام دنیا گسترش یافته است. هدف از این تحقیق تعیین کلینیکی شیوع ضایعات دهانی در مبتلایان به عفونت HIV در بیماران مراجعه کننده به بیمارستان امام خمینی و یک مطب خصوصی در شهر تهران بود.
مواد و روش ها
تحقیق به روش توصیفی بر روی 77 بیمار با استفاده از تکنیک مشاهده و مصاحبه و فرم اطلاعاتی انجام گرفت. با مراجعه به بیمارستان و مرکز خصوصی و تکمیل پرسشنامه مربوط به تاریخچه گیری و معاینات کلینیکی دهانی توسط دندانپزشک و معاینات عمومی توسط متخصص عفونی و ارزیابی تستهای پاراکلینیکی از نظر تعداد CD4، لنفوسیت ها،WBC و نسبت CD4/CD8 بررسی ها انجام شد.
یافته ها
تحقیق نشان داد بیشترین میزان شیوع بیماری در مردان (84.4%) و در گروه سنی 39-30 سال (42.2%)، در افراد با سطح تحصیلات زیر دیپلم (53.2%) و دارای شغل آزاد (59.7%) بود. شایعترین راه ابتلا و رفتار پرخطر در افراد معتاد به مواد مخدر تزریقی (48.1%) و بیشترین میزان بیماری در مرحله قبل از ایدز (79.2%) بوده و بالاترین میزان شیوع ضایعات دهانی مربوط به بیماری های پریودنتال (61%) و کاندیدیازیس سودوممبرانوس (37.7%) و سپس بترتیب هرپس سمپلکس (26%)، آفتهای عود کننده (26%)، انگولارچلایتیس (22.1%)، کاندیدیازیس اریتماس (15.6%)، لکوپلاکیای مویی حاد نکروز شونده (6.5%)، پیگمانتاسیون غیر طبیعی مخاط (6.5%)، درگیری غدد بزاقی (2.6%)، ایدیوپاتیک ترومبوسایتوپنیک پورپورا (1.3%)، هرپس زوستر (1.3%) و ضایعات دیگر (1.3%) می باشد و بالاترین میزان شیوع عارضه دهانی، خشکی دهان (62.3%) بود. از نظر آزمایشات (54.4%) بیماران دارای CD4 کمتر از cell/mm3500 بوده، میانگین درصد لنفوسیت ها 32.25، میانگین تعداد لنفوسیت های CD4، 403.59، میانگین WBC ها، 6682.5 و میانگین نسبت CD4/CD8،0.7409 بود.
نتیجه گیری
نتایج تحقیق حاضر نشان داد که میزان شیوع عفونت HIV در مردان بیش از زنان بود و بیشتر بیماران در سنین 39-30 سالگی قرار داشتند. بیشترین میزان از نظر راه های ابتلا و رفتارهای پرخطر به افراد معتاد به مواد مخدر تزریقی، افراد زندانی و افرادی که سابقه مسافرت به مناطق پرخطر داشتند مربوط بود. از نظر مرحله بیماری بیشترین میزان مربوط به مرحله ARC (قبل از ایدز) و سپس ایدز بود. بالاترین میزان ضایعات دهانی در گروه کاندیدیازیس، خشکی دهان و ضایعات پریودنتال بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
521
لینک کوتاه:
magiran.com/p203255 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!