بررسی ارزش شاخص E/e’/Stroke Volume در بیماران با نارسایی قلبی جبران نشده در بطن چپ

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

نارسایی قلبی، یک بیماری شایع و تهدید کننده ی جدی سلامتی در افراد مسن است که ضمن وارد کردن آسیب اقتصادی به جامعه، سبب کاهش چشم گیر در کیفیت زندگی و مرگ زودرس می شود. این مطالعه ، با هدف ارزیابی کارایی شاخص E Velocity of mitral inflow/E’ wave of mitral annular velocity/Stroke volume (E/e’/SV) برای پیش گویی پیامد بیمارستانی در بیماران با نارسایی حاد جبران نشده ی قلبی انجام شد.

روش ها

این مطالعه ی مقطعی- توصیفی، بر روی 59 بیمار که با تشخیص نارسایی سیستولی جبران نشده ی قلبی بستری شدند، انجام گرفت. قبل از شروع درمان، از بیماران اکوکاردیوگرافی گرفته شد و شاخص E/e’/SV در آن ها اندازه گیری گردید. سپس، داده های دیگر نظیر مدت زمان بستری، نوع درمان حین بستری، نیاز به تهویه ی مکانیکی و مرگ داخل بیمارستانی و سایر یافته های اکوکاردیوگرافی شامل Tricuspid regurgitation gradient (TRG)، Right ventricle size (RV size)، RV function، size (LA) Left atrium، Pro-brain natriuretic peptide (ProBNP) و نیز Cardiac troponin I (cTnI) اندازه گیری شد و سپس، ارتباط این یافته ها با شاخص E/e’/SV بررسی شد.

یافته ها

از بررسی ارتباط بین شاخص E/e’/SV و عوامل Ejection fraction (EF) و Functional capacity (FC) و نیز دفعات بستری و عملکرد RV و Left ventricle (LV) نتایج آماری معنی داری به دست آمد.

نتیجه گیری

بر اساس یافته های این مطالعه، مقدار شاخص E/e’/SV، رابطه ی معنی داری با طول مدت بستری و نوع درمان مورد نیاز جهت بهبود بیماران ندارد، اما با تعداد بستری قبلی بیمار و FC در ارتباط می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
910 تا 915
لینک کوتاه:
magiran.com/p2039399 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!