اثرات کشندگی حشره کش های کلوتیانیدین، تبوفنوزاید و فلوپیرادیفوران روی تخم، لارو سن دوم، لارو سن سوم و شفیره بالتوری سبز Chrysoperla carnea

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

بالتوری سبز (Neu., Chrysopidae) Chrysoperla carnea یکی از مهمترین شکارگرهای شته ها، شپشک ها، تریپس ها و سفید بالک ها می باشد علاوه بر این، از تخم، لاروهای جوان و شفیره پولکداران و کنه ها تغذیه می کند اما در هنگام مبارزه شیمیایی علیه آفات مختلف، بالتوری سبز نیز تحت تاثیر سموم مختلف کشاورزی قرار می گیرد. در پژوهش جاری، اثرات کشندگی حشره کش های کلوتیانیدین، تبوفنوزاید و فلوپیرادیفوران روی تخم، لارو سن دوم، لارو سن سوم و شفیره بالتوری مورد مطالعه قرار گرفت. زیست سنجی تخم و شفیره بالتوری سبز با روش غوطه وری، ولی لاروهای سن دوم و سوم با روش تماسی انجام شد. آزمایشات در شرایط قابل کنترل، دمای 1±25 درجه سلسیوس، رطوبت نسبی 5±65 درصد و دوره نوری 16:8 ساعت (روشنایی:تاریکی) صورت گرفت. میزان LC50 برآورد شده برای حشره کش های کلوتیانیدین، تبوفنوزاید و فلوپیرادیفوران روی تخم بالتوری سبز به ترتیب 41/23 ،95/1048 و 95/774 میلی گرم بر لیتر، روی لارو سن دوم 47/12، 64/476 و 78/761 میلی گرم بر لیتر، روی لارو سن سوم 47/23 ، 35/490 و 09/855 میلی گرم بر لیتر و روی مرحله شفیرگی به ترتیب 41/37، 95/1401 و 82/796 بودند. بنابراین، در همه مراحل زیستی بیشترین حساسیت به حشره کش کلوتیانیدین بود در حالی که کمترین حساسیت در مراحل زیستی تخم و شفیره مربوط به حشره کش تبوفنوزاید اما در لاروهای سن دوم و لاروهای سن سوم ناشی از حشره کش فلوپیرادیفوران بود. لذا با توجه به نتایج این پژوهش در صورت تایید آزمایشات مزرعه ای از حشره کش های تبوفنوزاید و فلوپیرادیفوران می توان دربرنامه های IPM تحت کاربرد بالتوری سبز استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p2039623 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!