عوامل موثر بر قصد انتخاب زایمان طبیعی بر مبنای سازه های نظریه رفتار برنامه ریزی شده در زنان باردار شکم اول

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

با توجه به رشد بی رویه زایمان به صورت سزارین در طی سال های اخیر و تاکید بر افزایش شاخص زایمان طبیعی در طرح تحول نظام سلامت، شناسایی عوامل فردی و اجتماعی موثر بر این شاخص، ضروری می باشد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف" تعیین عوامل موثر بر قصد انتخاب زایمان طبیعی بر مبنای سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده در زنان باردار شکم اول شهر نیشابور" انجام شد.    

مواد و روش ها

مطالعه مقطعی حاضر بر روی 340 مادر باردار شکم اول انجام شد. نمونه گیری به روش خوشه ایچند مرحله ای بر روی زنان 35-18سال انجام گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات شامل دو بخش بود. بخش اول اطلاعات دموگرافیک واحدهای پژوهش و بخش دوم پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر سازه های مستقیم و غیرمستقیم تئوری رفتار برنامه ریزی شده بود. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزارSPSS نسخه 17 و با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی انجام شد.

یافته ها

 6/44 % شرکت کنندگان قصد انجام سزارین، 3/38 % زایمان طبیعی و 17% در مورد قصد نوع زایمان، نظری نداشتند. 4 سازه کنترل رفتاری درک شده (001/0 >p،224/0=β)، نگرش(001/0 >p،199/0=β) و ارزشیابی پیامد(001/0 >p،180/0=β) و باورهای هنجاری(001/0 >p،159/0=β)، به ترتیب بیشترین میزان اثر پیشگویی کننده مثبت و معنی دار قصد انجام زایمان طبیعی بود. سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده روی هم 7/28 % واریانس قصد انجام زایمان طبیعی در زنان باردار شکم اول را پیشگویی می کردند.

نتیجه گیری

تئوری رفتار برنامه ریزی شده برای شناسایی عوامل تاثیرگذار بر قصد انجام زایمان طبیعی و همچنین به منظور طراحی و اجرای مداخلات آموزشی با هدف ترویج زایمان طبیعی مناسب و مفید می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
169 تا 176
لینک کوتاه:
magiran.com/p2042173 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!