تاثیر یک دوره تمرینات تعادلی و ترکیبی (عصبی عضلانی و ثبات دهنده) بر درد، ویژگی های عملکردی و دامنه حرکتی زنان ورزشکار دارای ناپایداری مزمن مچ پا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

این پژوهش با هدف بررسی تاثیر یک دوره تمرینات تعادلی و ترکیبی (عصبی عضلانی و ثبات دهنده)  بر درد، ویژگی های عملکردی و دامنه حرکتی زنان ورزشکار دارای ناپایداری مزمن مچ پا انجام شد.

روش بررسی

در این مطالعه 30 ورزشکار زنان مبتلا به ناپایداری عملکردی مچ پا به صورت هدفمند انتخاب شده و به شکل تصادفی در سه گروه 10 نفره تمرینات تعادلی، تمرینات ترکیبی (عصی عضلانی- ثبات دهنده) و گروه کنترل، قرار گرفتند. ابتدا میزان درد آزمودنی ها با آزمون دیداری درد (VAS) و ویژگی های عملکردی با آزمون جهش جانبی، آزمون جهش هشت لاتین، آزمون جهش سه گانه تک پا ارزیابی شد. برای اندازه گیری دامنه حرکتی دورسی فلکشن و پلانتار فلکشن نیز از گونیامتر استفاده شد. سپس گروه های تمرینی تعادلی و ترکیبی به مدت شش هفته (سه جلسه 60 دقیقه ای در هفته) تمرینات خود را انجام دادند سپس بعد مداخله تمرینات اصلاحی و ترکیبی، پس آزمون به عمل آمد. از آزمون لون برای بررسی همگنی واریانس ها استفاده شد، آزمون تحلیل کوواریانس برای بررسی تغییرات بین گروهی، آزمون تعقیبی توکی برای بررسی تعیین محل تفاوت میانگین بین گروه ها و از آزمون t همبسته برای بررسی تغییرات درون گروهی استفاده شد.

یافته ها

نتایج نشان داد که برنامه های تمرینی تعادلی و ترکیبی تاثیر معنی داری بر درد (03/0=p، 01/0=p)، متغرهای عملکردی (01/0≥p) و دامنه حرکتی دورسی فلکشن (02/0=p، 01/0=p) و پلانتارفلکشن مچ پا (01/0=p، 02/0=p) دارد. و در مقایسه دو برنامه تمرینی مشخص شد تاثیر تمرینات ترکیبی بر درد، ویژگی های عملکردی و دامنه حرکتی دورسی فلکشن آزمودنی ها بیشتر بوده است.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج توصیه می شود در توانبخشی صحیح و به موقع افراد آسیب دیده از ناحیه مچ پا از تمرینات  تعادلی در کنار تمرینات ترکیبی برای بهبود درد، ویژگی های عملکردی و دامنه حرکتی استفاده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p2042607 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!