نقش تعامل آموزشی، رشته ای، حرفه ای، جهانی، محلی و اجتماعی-فرهنگی میان متخصصان آموزش زبان و مدرسان آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‏زبانان در رشد هویت آنها: رویکرد روایت شناسی تعاملی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
رشد هویت مدرسان آموزش زبان دوم/ خارجی در ابعاد مختلف از اهمیت زیادی برخوردار است و می تواند موجب رشد توانایی های مختلف آن ها در حرفه ی تدریس شود. هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش تعامل در مورد مسائل آموزشی، رشته ای، حرفه ای، جهانی، محلی و اجتماعی- فرهنگی بر رشد هویت رشته ای، حرفه ای، جهانی، محلی و اجتماعی- فرهنگی مدرسان آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان است که برآیند این هویت ها موجب شکل گیری هویت کلی این مدرسان می شود. این پژوهش ماهیتی کاملا کیفی دارد و اصول روایت شناسی در آن در جهت جمع آوری و واکاوی داده ها به کار رفته است. بر این اساس، دو مدرس آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. این دو مدرس طی جلسات تعاملی در مورد مسائل آموزشی، رشته ای، حرفه ای، جهانی، محلی و اجتماعی- فرهنگی رشته ی آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان، با یک متخصص آموزش زبان تعامل داشتند و پس از این جلسات به نگارش روایت هایی از تجربیات خود در مورد این مسائل پرداختند. در تحلیل روایت ها از روش معناشناسی قومی استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که تعامل، نقش سازنده ای در رشد هویت مدرسان آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دارد. همچنین یافته های این پژوهش نشان داد که کیفیت تعاملات، در نظر گرفتن نقش مدرس- پژوهشگر، تقویت قدرت تفکر انتقادی و توجه به انگیزه ی مدرسان آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان، می تواند در رشد هویت آن ها اثرگذار باشد. از این رو، برنامه های آموزشی مدرسان آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان بهتر است طوری طراحی شود که رشد هویت آن ها در مسائل مختلف آموزشی اتفاق افتد.
زبان:
فارسی
صفحات:
201 تا 226
لینک کوتاه:
magiran.com/p2043500 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!