بررسی تاثیر آموزش بهداشت بر آگاهی و عملکرد دختران سال سوم مدارس راهنمایی شهرستان شهر بابک در زمینه بهداشت قاعدگی

پیام:
چکیده:
زمینه
نوجوانی دوران پر تلاطمی است که با تغییرات ژرف روانشناختی، زیست شناختی و اجتماعی همراه می باشد. عدم شناخت نوجوان در رابطه با مسایل این دوره می تواند پایه گذار بسیاری از مشکلات جسمی و اختلالات رفتاری گردد. اجرای برنامه های آموزش بهداشت مستمر و طراحی شده با ایجاد مهارت و توانمندی های لازم تاثیر محسوس در نحوه برخورد صحیح نوجوان با تغییرات دوره نوجوانی دارد.
هدف
پژوهش حاضر مطالعه ای نیمه تجربی از نوع قبل و بعد است که با هدف تعیین تاثیر آموزش بهداشت بر آگاهی و عملکرد دختران سال سوم مدارس راهنمایی شهرستان شهر بابک در زمینه بهداشت قاعدگی انجام گرفت.
روش کار
نمونه این پژوهش 200 دانش آموز بود که با روش نمونه گیری چند مرحله ای تصادفی از مدارس راهنمایی شهرستان شهر بابک انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه ای حاوی 23 سوال بود که در دو بخش آگاهی و عملکرد تنظیم گردید و پس از تعیین روایی و پایایی بین آزمودنی ها توزیع و پرسش نامه اولیه تکمیل گردید. سه ماه پس از اجرای برنامه آموزشی در زمینه بهداشت قاعدگی آزمون نهایی انجام گردید.
یافته ها
یافته های مطالعه حاضر نمایانگر افزایش معنی دار میانگین نمرات آگاهی و عملکرد دانش آموزان مورد مطالعه بعد از اجرای برنامه آموزش نسبت به قبل از آن می باشد (P<0.0001)، به گونه ای که میانگین نمره آگاهی از 5.8 (%41.4) قبل از آموزش به 12.7 (%90.7) بعد از آموزش، و همچنین میانگین نمره عملکرد از 23.7 (%65.8) قبل از آموزش به 28.3 (%78.6) بعد از آموزش ارتقا یافت. مقایسه تفاوت میانگین نمرات عملکرد قبل و بعد از آموزش برحسب بعد خانوار و منبع کسب اطلاعات تفاوت معنی داری را نشان داد (P<0.05)، به طوری که کمترین تفاوت میانگین نمره (21.7) به دانش آموزانی تعلق گرفت که بیشترین بعد خانوار (>8) را داشتند. از نظر متغیر منبع کسب اطلاعات بیشترین تفاوت میانگین نمره (6) به گروهی تعلق گرفت که منبع کسب اطلاعات خود را دوستان و معلمین گزارش کردند.
نتیجه گیری
بر اساس یافته های این مطالعه، طراحی برنامه آموزش منظم و مستمر در زمینه مسایل بلوغ به ویژه بهداشت قاعدگی پیشنهاد می گردد، بدیهی است که آگاهی دانش آموزان در این زمینه به عنوان حق طبیعی و همچنین یکی از اولویت های بهداشتی محسوب می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 47
لینک کوتاه:
magiran.com/p204434 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!