تغییرات شاخص های متابولیسمی بچه ماهی سفید دریای خزر در مواجهه حاد و نیمه مزمن با ترکیبات نانوذرات اکسید مس و نانوکلوئیدنقره

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

افزایش کاربرد و مصرف نانوذرات در صنعت، بهداشت و کشاورزی امکان ورود این نانوذرات به محیط زیست، خصوصا محیط های آبی را افزایش می دهد. مطالعه حاضر، اثرات نانوذرات کلوئید نقره و اکسیدمسI (Cu2O) بر کبد و پلاسمای خون بچه ماهی سفید دریای خزر (Rutilus kutum) با سنجش میزان فعالیت آنزیم های ALT، AST، ALP و LDH را بررسی کرد. بچه ماهی ها (6/3±1/17 گرم) از مرکز تکثیر و بازسازی دکتر یوسف پور تهیه شدند. پس از تیمار بندی و در معرض قرار دادن ماهی ها با نانوذرات کلوئید نقره و نانوذرات اکسیدمسI (Cu2ONPs) در غلظت های مختلف، خون گیری در دو نوبت در روز هفتم و بیست و یکم آزمایش انجام گرفت. هم زمان بافت کبد ماهی ها نیز جدا شد و در فریزر 70- تا زمان انجام آنالیز پارامترها نگه داری شدند. نتایج، تغییر در فعالیت آنزیم ها در کبد و پلاسمای خون بچه ماهی سفید دریای خزر در معرض با نانوذرات را نشان داد. بیشترین تغییرات در پلاسما در روز هفتم آزمایش مشاهده شد. آنزیم LDH نسبت به دیگر آنزیم ها بیشترین تغییرات را در پلاسما داشت. در روز بیست و یکم آزمایش فقط آنزیم LDH در پلاسما دارای تغییرات معنی دار نسبت به شاهد بود. در کبد، سطوح آنزیم های ALT، AST، ALP و LDH در معرض نانوذرات تقریبا افزایش یافتند. در کبد همانند پلاسما بیشترین تغییرات متعلق به آنزیم LDH بود. درمجموع، تغییر در آنزیم های متابولیسمی نشان دهنده تغییر در وضعیت فیزیولوژیک ماهی تحت استرس ایجادشده توسط نانوذرات که می تواند سلامت آبزی را به خطر بیاندازد.

زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 67
لینک کوتاه:
magiran.com/p2045588 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!