تحلیل و تبیین جامعه شناختی رابطه بین گرایش به رویکردهای دموکراتیک و سرمایه اجتماعی افراد در نظام سیاسی و اجتماعی ایران؛ مورد مطالعه شهر تهران، 1396

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف از تحقیق حاضر تحلیل و تبیین جامعه شناختی رابطه بین گرایش به رویکردهای دموکراتیک و سرمایه اجتماعی در نظام جمهوری اسلامی ایران، از دیدگاه مردم است. در این تحقیق از روش پیمایش و نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای، بر حسب محلات شهر تهران، استفاده شد و به کمک فرمول نمونه گیری کوکران، حجم نمونه ای به تعداد 604 نفر از میان شهروندان تهرانی بالای 20 سال انتخاب شد. با اجرای پرسشنامه در بین نمونه آماری و تحلیل داده ها، با استفاده از نرم افزار SPSS و محاسبه آزمون آماری همبستگی پیرسون مشخص شد که در سطح اطمینان 0.99 میان گرایش افراد به متغیرهای فرصت های برابر اجتماعی - سیاسی (0.53)، گرایش به آزادی های اجتماعی - سیاسی (0.55) و گرایش به سکولاریسم (0.52) و متغیر سرمایه اجتماعی همبستگی معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که از میان سه متغیر مستقل مذکور، گرایش به سکولاریسم دارای بیشترین تاثیر بر متغیر وابسته است. سه متغیر یاد شده 37.3 درصد از کل تغییرات میزان کاهش سرمایه اجتماعی را در بین شهروندان تهرانی پیش بینی کرده اند و 62.7 درصد از این تغییرات تحت تاثیر عوامل دیگر است.

زبان:
فارسی
صفحات:
103 تا 135
لینک کوتاه:
magiran.com/p2046869 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!