ارتباط میزان سطح خونی سرب با درد شکم در بیماران مصرف کننده مزمن اپیوم خوراکی

پیام:
چکیده:
اهداف

سرب یکی از فلزات سنگین است که می تواند به عنوان یک عامل توکسیک حاد یا مزمن عمل کند. قاچاقچیان ممکن است به مواد مخدر طی فرآیند تولید، به منظور افزایش وزن آن و کسب منافع بیشتر، سرب اضافه نمایند. بنابراین هدف این مطالعه، بررسی ارتباط میزان سطح خونی سرب در بیماران مصرف کننده اپیوم خوراکی با درد شکمی بود.

ابزار و روش ها

 در این مطالعه توصیفی به صورت مقطعی، 122 بیمار مصرف کننده اپیوم خوراکی با شکایت درد شکم که در سال 1395 به اورژانس بیمارستان های رسول اکرم، فیروزگر، هفت تیر و بهارلو در شهر تهران مراجعه کرده بودند، بررسی شدند. این افراد به صورت تمام شماری وارد مطالعه شدند. با استفاده از پرسش نامه، تمامی اطلاعات بیماران شامل اطلاعات دموگرافیک، وضعیت سلامت و نحوه زندگی جمع آوری شد و سطح خونی سرب و فاکتورهای خونی در همه آنها مورد اندازه گیری قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 22 و توسط آزمون های آماری T مستقل و مجذور کای انجام شد.

یافته ها

 میانگین سطح خونی سرب در بیماران با درد شکم 32/27±87/49میکروگرم در دسی لیتر بود. در 29/5% بیماران سطح سرب در حد مسمومیت خفیف، 39/3% در حد مسمومیت متوسط و در 27/9% در حد مسمومیت شدید بود.

نتیجه گیری

 در تمامی بیماران مصرف کننده اپیوم خوراکی با شکایت درد شکم، میزان سطح سرب خون بالای 25میکروگرم در دسی لیتر و در حد توکسیک است. بنابراین احتمال مسمومیت سرب در مصرف کنندگان خوراکی تریاک به طور قوی وجود دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 69
لینک کوتاه:
magiran.com/p2047996 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!