بررسی تاثیر مداخله خانواده محور به روش پیام کوتاه بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به انفارکتوس حاد میوکارد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

افراد مبتلا به انفارکتوس حادمیوکارد باتوجه به ایجاد عوارضی آن، نیازمند مراقبت هستند. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر مداخله خانواده محور به روش پیام کوتاه بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به انفارکتوس حادمیوکارد انجام شد.

مواد و روش ها

مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی سازی، سال 1396 برروی 80 بیمار مبتلا به انفارکتوس حادمیوکارد بستری در بخش مراقبت ویژه قلبی بیمارستآن هاجر و کاشانی شهرکرد و یک نفر از خانواده آنان صورت گرفت. نمونه ها با رضایت آگاهانه به روش تخصیص تصادفی با استفاده از نرم افزار آماری وارد دو گروه کنترل (40 نفر) و آزمون (40 نفر) شدند. در گروه آزمون هرهفته 4 پیام کوتاه به مدت سه ماه در خصوص مراقبت های لازم پس از انفارکتوس حاد میوکارد ارسال شد. گروه کنترل مداخله روتین بیمارستان را دریافت کردند. سپس کیفیت زندگی قبل و بعد از مطالعه سنجیده شد. داده ها از طریق پرسشنامه های اطلاعات دموگرافیک و ابزار کیفیت زندگی مک نیو اندازه گیری شد. تجزیه وتحلیل داده ها با نرم افزار spss نسخه 23 انجام شد. داده ها بر اساس آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آزمون های تی مستقل و تی زوجی آنالیز گردید.

یافته ها 

میانگین نمره ی کیفیت زندگی بیماران قبل از مطالعه در گروه آزمون و کنترل تفاوت معنی داری نداشته است اما بعد از مطالعه در این گروه تفاوت معنی دار مشاهده گردید.همچنین نتایج نشان داد میانگین نمره ی تغییرات کیفیت زندگی قبل و بعد از مطالعه در گروه آزمون و کنترل معنی دار است. آزمون تی مستقل نشان داد که بین میانگین تغییرات کیفیت زندگی در گروه های مطالعه تفاوت آماری معنی دار وجود دارد.

نتیجه گیری

آموزش از طریق پیام کوتاه سبب بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به انفارکتوس حاد میوکارد می شود. پس می توان از این مداخله جهت ارتقای کیفیت زندگی پس از انفارکتوس حاد میوکارد استفاده نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
317 تا 326
لینک کوتاه:
magiran.com/p2050082 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!