عوامل خودکارآمدی موثر در توانمندسازی مدیران شبکه های بهداشتی درمانی استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

توانمندسازی در توسعه قابلیت افراد برای نیل به بهبود مستمر در عملکرد سازمان های بهداشتی درمانی نقش تعیین کننده ای دارد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی متغیرها و مولفه های خودکارآمدی موثر بر توانمندسازی مدیران شبکه های بهداشتی درمانی در سال 1397 انجام شد.

روش بررسی

این مطالعه از نوع کاربردی و اکتشافی است. ابتدا،  با بررسی ادبیات پژوهش و هم چنین مصاحبه با متخصصان موضوعی، متغیرهای توانمندسازی منابع انسانی استخراج شد. سپس، مدل مفهومی پژوهش طراحی گردید و پرسشنامه تدوین و اعتبارسنجی شد. داده ها با تکمیل پرسشنامه از 416 نفر از مدیران شبکه های بهداشتی درمانی سه استان، که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شده بودند جمع آوری گردید و با تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

با توجه به نتایج تحلیل عاملی اکتشافی، متغیر "آموزش مستمر" در عامل خودکارآمدی با بار عاملی 84/0 بیشترین اهمیت را داشت. بر مبنای ضرایب استاندارد تحلیل عاملی تاییدی، متغیرهای هر سه مولفه خودکارآمدی در سطح 001/0>p معنی دار بود و مولفه "باور به توانایی مسئولانه و داشتن مهارت در کار" با بار عاملی 96/0 بیشترین تاثیر را بر عامل خودکارآمدی داشت. میزان تاثیر عامل خودکارآمدی در توانمندسازی 96/0 بود و بیشترین اهمیت را متغیرهای "داشتن مهارت های شغلی" و "برانگیختگی هیجانی" با بار عاملی  79/0 به خود اختصاص دادند.

نتیجه گیری

دانشگاه های علوم پزشکی و شبکه های بهداشتی درمانی می توانند از طریق آموزش مستمر، ارتقاء توانایی ها و مهارت های شغلی، مسئولیت پذیری، و ارائه الگوها و تجربه های موفق، توانمندی مدیران را بهبود بخشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
89 تا 106
لینک کوتاه:
magiran.com/p2051252 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!