بررسی روایی و پایایی نسخه فارسی پرسش نامه های طرح بین المللی بررسی رفتار خودکشی غیرکشنده در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال 1397: یک مطالعه توصیفی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

خودکشی یکی از مهم ترین مشکلات بهداشت عمومی در میان جوانان جهان می باشد. اقدام به خودکشی در میان جوانان مسلمان نسبت به سایر ادیان بیش تر است. از این رو، یک طرح پژوهشی بین المللی با هدف تعیین جنبه های رفتار خودکشی غیرکشنده در دانش جویان کشور های با اکثریت جمعیت مسلمان از جمله ایران طراحی شده است. از آن جایی که هر ابزار ارزیابی موثر مانند پرسش نامه، باید معتبر و پایا باشد، هدف از انجام این مطالعه تعیین روایی و پایایی نسخه فارسی پرسش نامه های این طرح پژوهشی در دانش جویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

مواد و روش ها

این مطالعه توصیفی در سال 1397 بر روی 700 نفر از دانش جویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان انجام شد. روایی محتوایی پرسش نامه های حاضر به شیوه کمی و با استفاده از دو ضریب نسبت روایی محتوا (CVR) و شاخص روایی محتوا (CVI) مورد بررسی قرار گرفت. به منظور تعیین روایی سازه از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. پایایی پرسش نامه ها نیز به روش همسانی درونی و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها

دامنه نسبت روایی محتوایی برای سوالات مقیاس دوم 1-09/0، برای سوالات مقیاس های سوم، پنجم و ششم 1-27/0 و برای سوالات مقیاس های چهارم، هشتم و نهم 1-45/0 بود. برازش مدل برآورد شده نیز بر اساس نتایج تحلیل عاملی تاییدی، اثبات گردید. ضریب آلفای کرونباخ پرسش نامه های حاضر در محدوده بسیارخوب تا قابل قبول برآورد شد.

نتیجه گیری

نتایج نشان داد که نسخه فارسی پرسش نامه های طرح بین المللی بررسی رفتار خودکشی غیرکشنده از ویژگی های روان سنجی مناسبی برخوردار است. بنابراین می توان از آن به منظور تعیین جنبه های رفتار خودکشی غیرکشنده در دانش جویان فارسی زبان استفاده کرد.
واژهای کلیدی: رفتارهای خودکشی، کشورهای مسلمان، روایی، پایایی، دانش جویان

زبان:
فارسی
صفحات:
811 تا 838
لینک کوتاه:
magiran.com/p2053145 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!